3TEETH – METAWAR

Hoofdletters. In het moderne app- en social mediaverkeer worden ze vaak gebruikt als iemand boos is (of geen verstand heeft van typen). In dat kader zou men kunnen stellen dat de Amerikaanse rockband 3TEETH boos is. Alles staat in hoofdletters, van de bandnaam en albumtitel tot aan de namen van de tracks. METAWAR verschijnt via Century Media.

Opener ‘HYPERSTITION’ geeft nog niet echt een beeld van waar 3TEETH voor staat. Dat gebeurt pas in ‘AFFLUENZA’. Dat is de eerste track waar de muziek echt losbarst. Dan blijkt dat 3TEETH goed heeft geluisterd naar zowel de industrial als de rock. Die twee heeft de groep samen gevormd tot een sound die soms doet denken aan Marilyn Manson die zingt bij Nine Inch Nails, Rob Zombie die een vleugje Korn heeft ingeslikt en Static-X. Wie dat combineert, komt uit bij 3TEETH.

In het totaal staan er dertien tracks op METAWAR. ‘BORNLESS’ is een goed voorbeeld van hoe aanstekelijk deze industrial kan zijn. Het klinkt overstuur, waardoor die hoofdletters overal ook gelijk verklaard kunnen worden. ‘SURRENDER’ geeft het gevoel mee van ‘Reedemer’, welke ooit is opgenomen met Marilyn Manson voor de film Queen Of The Damned. Dat komt dan vooral door de mysterieuze ondertoon en de manier van zingen. Hiermee laat 3TEETH echter ook horen dat ze ook op een lager tempo de luisteraar goed vast weet te houden.

METAWAR klinkt inderdaad een beetje boos. Die boosheid zorgt voor een strakke plaat waar de liefhebbers van door industrial beïnvloede rock een regelrechte nieuwe favoriet in gaat hebben. Concurrentie voor Marilyn Manson en Rob Zombie is op komst.

Latest posts by Ralf W. (see all)