Izakaya Heartbeat – Subterranean Sunset

Het is net alsof het 1997 is. De sferen van Radioheads Ok Computer drongen tot alles en iedereen die maar iets had met muziek door tot op het bot, tot diep in het brein, tot waar dan ook. Eén van de eerste platen zelf gekocht door de ondergetekende. ‘Descend’ bevat die sfeer, alsof men tweeéntwintig jaar terug in de tijd is – of niet, want die schijf wordt nog steeds met hoge regelmaat gedraaid’. Echter, maak kennis met Izakaya Heartbeat.

Vooropgesteld, iedereen die nu denkt dat Izakaya Heartbeat een aftreksel van Thom Yorke en co is, heeft het grandioos mis. Het is alleen zo dat ‘Descend’ dat gevoel van die bewuste plaat met zich meedraagt. Dus helemaal niks kopieerband of welke onterechte hersenspinsel ook naar boven komen. Via Handmade Records komen deze Noren met hun langverwachte derde album. Subterranean Sunset.

Het zijn tien tracks die vijfendertig minuten van het leven omtoveren tot vijfendertig minuten waar men niet genoeg van krijgen. Izakaya Heartbeat betovert de luisteraar op ongekende wijze. Opener ‘Hallucinating Past And Future’ mag dan nog lekker rocken, ‘Psyche Vultures’ grijpt de luisteraar op en werpt deze in een wereld waarin niks meer bevat kan worden. Dromen worden werkelijkheid door de heerlijk stuwende bas op de achtergrond, frivole melodieën en dromerige ritmes. Toch zijn het de mannelijke en vrouwelijke vocalen die met hun innige vocale gemeenschap iedereen flabbergasted achterlaten.

Een ander feit waardoor Subterranean Sunset – die naam alleen al! – een succes voor het oor en geest is, is het contrast van het muzikale spectrum dat Izakaya Heartbeat op de luisteraar loslaat. Van het dromerige ‘Psychic Vultures’ gaat men zomaar het donkere, krachtige ‘Planetarium High’ in, alsof Kensington en De Staat samen Muse onder invloed van The Beatles proberen te spelen. ‘Primitive Psyche’ trekt daarbij de banden met de punk aan, waar ‘Sometimes’ nog een vleugje Beach Boys in zich heeft.

Simpel. Subterranean Sunset redelijk luid aanzetten, achterover leunen en dan de rest vergeten – maar dat zal dan geen moeite meer zijn. Izakaya Heartbeat heeft dan zo’n zes jaar de luisteraar laten wachten, dan heb je ook echt wat. Puur genieten in een andere dimensie.