A Bear Called Panda – A Bear Called Panda

De Belgische hardrock wordt veelvuldig in de verschillende venues gepromoot. Dat is ook niet gek, want er schuilt veel talent in dit land. A Bear Called Panda is voor velen misschien een nieuwe naam, maar dat houdt niet in dat ze hun plek niet verdienen. Die band komt via hun eigen label Sausage Orphans Records met debuutplaat die simpelweg naar de band zelf heet.

Direct wordt duidelijk dat de hardrock van deze misschien wat mysterieuze band pakkend van aard is. Waar opener ‘Henry Winkler’ wordt bezongen door de mannelijke vocalen van de band, klinkt er in ‘Destruction’ ineens een dame aan het roer van dit schip. Hierdoor krijgt A Bear Called Panda de charme mee die zou kunnen voortkomen als de B52’s de hardrock zouden gaan bespelen. Die afwisseling in vocalen eye-catchers doet de muziek goed.

Op deze vijftig minuten durende debuutplaat van A Bear Called Panda staan in het totaal veertien tracks. Wat daarbij nog meer opvalt, is dat A Bear Called Panda de luisteraar niet gaat vervelen met ellenlange tracks die met hun lengte het tempo alleen maar breken. A Bear Called Panda doet daar niet aan. Tevens doet deze band, die muzikaal ergens tussen Audioslave, Muse en Thin Lizzy lijkt te hangen, ook niet aan ballads. Mooi. Hierdoor is er meer ruimte voor lekkere hardrock als ‘Blind Pig’, welke ook nog een beetje funkt, en ‘Sunblock Infinity’, wat ook prima voor de stoners te verwerken is.

Een debuutplaat zorgt ervoor dat de band zich in de kijker speelt, of juist niet. In het geval van de Belgische hardrockers van A Bear Called Panda kan worden gesteld dat hun debuutplaat er één is die de aandacht naar de band trekt. De afwisseling van mannelijke en vrouwelijke vocalen is een mooie troef in de muziek.