A New Revenge – Enemies And Lovers

Het zijn vier muzikanten die stuk voor stuk hun sporen in de metal al lang en breed hebben verdiend: Tim ‘Ripper’ Owens, Keri Kelli, Rudy Sarzo en James Kottak. Achtereenvolgens hebben ze ervaring bij Judas Priest, Slash’s Snakepit, Ozzy Osborne en Scorpions, om van elk maar even één band te noemen. Samen vormen ze A New Revenge. Via Golden Robot Records komt A New Revenge met zijn debuutplaat: Enemies And Lovers.

Op deze eerste langspeler van deze Amerikanen staan tien tracks. Daarin is goed te horen dat de heren goed weten hoe pakkende rocksongs geschreven moeten worden. De herkenbare vocalen van Owens zorgen ervoor dat de muziekliefhebber de songs snel mee kan zingen, terwijl de leads van Kelli voor veel schwung zorgen. ‘Glorious’ doet bij vlagen denken aan een opgefokte versie van de jaren ’80-hits ‘Boys Of Summer’. Dat nummer onderstreept het meezinggehalte bij A New Revenge.

Qua muziek worden er veel invloeden uit de classic en heavy metal gehaald. Bij vlagen is ook de rock van invloed. Dat blijkt onder andere in ‘The Eyes’. ‘Fallen’ opent misschien iets te zoet met de ‘yeah yeah yeah’s’, maar tijdens de coupletten weet de band de focus daar toch vanaf te halen. Het refrein grijpt echter er toch terug naar. ‘Only The Pretty Ones’, welke spookachtig begint, zorgt daarna gelijk voor één van de hoogtepunten. Alsof Alice Cooper ook nog een duit in het zakje komt doen. Het is niet de hardste track van Enemies And Lovers, maar misschien is het daarom juist wel zo pakkend. A New Revenge laat daar een mooie andere kant van zichzelf zien.

Er zijn tongen die beweren dat sommige van deze heren te veel releases op hun naam hebben om te kunnen boeien. Enemies And Lovers van A New Revenge geldt als overtuigend bewijs om die tongen de mond te snoeren. Een lekkere gitaargedreven meezingplaat.