Adam Naas – The Love Album

Waar zou een album over gaan waarvan de artwork naast een zwartwit foto vooral roze als kleur toont? Juist, dat kan alleen maar over liefde gaan. Dat de nieuwe plaat van Adam Naas dan ook The Love Album heeft, mag dan geen verrassing heten. De schijf is verschenen via Universal.

De elf tracks op The Love Album staan ook allemaal in het teken van de liefde. Van ‘No Love Without Risk’ tot aan ‘Strange Love’ en ‘Love Is Never To Blame’. Het thema wordt rijkelijk benut in de muziek van Adam Naas. Die muziek is daarentegen een stuk lastiger te omschrijven dan de inhoud van het thema. Opener ‘No Love Without Risk’ is gezegend met fluwelen achtergrondvocalen die men wijst op de titel van de song, of van het risico dat bij de liefde hoort, en heeft een basis die dicht bij de toegankelijke jazz ligt. In ‘True Intimacy’ wordt de voel op een manier aangezweept die men zou verwachten van Massive Attack of Moby.

De vijfenveertig minuten aan muziek op The Love Album lijken allemaal in een mooie flow door te gaan. Wie de nummers, die nergens langer dan vijf minuten duren, goed beluistert, zal bemerken dat de sferen wel verschillen. ‘Cherry Lipstick’ heeft een soulvol gevoel in zich die doet vermoeden dat de roots van Adam Naas niet in Frankrijk liggen maar in een buitenwijk van New York. ‘He’s Gonna Kill Me’ is daarentegen juist een heel kwetsbaar liedje, wat vooral door het stemgeluid van Adam Naas wordt verwezenlijkt.

Standaard muziek bestaat niet, maar als het wel bestond, was Adam Naas daar ver vandaan, om er toch omheen te cirkelen. De elementen zijn bekend, de ritmes klinken vertrouwd, maar Adam Naas tovert in het kader van liefde juist vele genres aan elkaar. Rustgevend en ook liefdevol, maar evenzeer ook breekbaar.