Æther Realm – Redneck Vikings From Hell

Het is alweer een paar decennia terug toen vanuit de Verenigde Staten een plaat de wereld veroverde met de titel Cowboys From Hell. Wie deze legendarische schijf niet in zijn platencollectie heeft, begaat een misdaad tegen het genre. Nu komt er vanuit datzelfde land een plaat met een titel die aan dat album doet denken. Redneck Vikings From Hell. Dat album verschijnt via Napalm Records.

Waar de nieuwe plaat van Æther Realm misschien een parodie mag lijken, omdat de titel wel heel erg hint op de fenomenale schijf van Pantera. is het geen parodie. Evenals dat Æther Realm een band is die gewoon uit de Verenigde Staten komt en niet uit één van de Scandinavische landen van waaruit de vikingen hun geschiedenis kleurden.

Æther Realm heeft voor deze vierde langspeler uit haar carrière elf tracks opgenomen. De meeste daarvan zijn niet bijzonder qua speelduur, maar afsluiter ‘Craft And The Creator’ is daar met zijn exact elf minuten durende speelduur een bijzondere uitzondering in. Over die track volgt later meer.

Opener ‘Redneck Vikings From Hell’ verklaart direct de titel van de plaat. Æther Realm klinkt hier als een combinatie van Amon Amarth, Primus en Bob Wayne, waarbij de nadruk op de eerste ligt en Primus wordt gelinkt door de haast pratende manier van zingen op sommige momenten en het gevoel van Bob Wayne in de banjo zit. Hoewel deze track zeker pakkend is bij vlagen, is het soms ook wat gezocht en vluchtig qua overgangen. Toch is de signatuur van Æther Realm duidelijk. Het statement van de band is gemaakt.

‘Guardian’ geeft blijk van de waardering voor de ouderwetse ballade. De piano assisteert hier op een wijze dat Æther Realm zo zelfs een powerballade kan presenteren. Het is een meezinger op Redneck Vikings From Hell tussen al het metalgeweld, want dat is wel wat de hoofdmoot is op deze schijf.

Zoals gezegd, is de afsluiter van Redneck Vikings From Hell een bijzondere. ‘Craft And Creator’ start met een inleidend akoestisch spel. Even waant men zich niet op een Vikingschip maar in een rustige Spaanse haven, kijkend naar de stil liggende armada. Als de metal het overneemt, blijkt Æther Realm eens te meer een echte gitaarband. De melodieuze death metal wordt hier gecompleteerd met sterke arrangementen die op hun beurt over het algemeen wel echt in dienst staan van de metal. Dat hier geen vocalen aan te pas komen, maakt het extra bijzonder.

Æther Realm mag deze nieuwe langspeler dan wel met een wat opvallende titel laten komen, het is wel een plaat geworden waar de melodieuze death metal al seen magneet allerlei genres naar zich toetrekt, zonder echt concessies te doen aan waar het genre voor staat. Redneck Vikings From Hell is een fascinerende wereldreis op het schip van de melodieuze death metal.