Alter Bridge – Walk The Sky

De Amerikaanse rockers van Alter Bridge vormen misschien in deze tijd wel de meest aansprekende rockbridage die men kan bedenken. Het lijkt erop dat alles wat Myles Kennedy en zijn mannen doen een succes wordt. Om de drie jaar komt het viertal met een studioplaat. Gezien het ijzersterke The Last Hero in 2016 uit is gekomen, is het niet gek dat de band nu een nieuwe plaat heeft. Via Napalm Records komt Alter Bridge met Walk The Sky.

Na een mysterieuze opening (‘One Life’) waarin Myles Kennedy haast pratend op de luisteraar inwerkt, start het rockende bombast van Alter Bridge pas echt in ‘Wouldn’t You Rather’. De eerste tonen laten horen dat Alter Bridge het nog steeds niet schuwt om ook de zwaardere riffs te betrekken in hun muziek. Door de immer toegankelijke stem van Kennedy, blijft het wel voor een groot publiek. Dat is ook de kracht. Daarbij is het gitaarspel, wat bijvoorbeeld aan het begin van ‘In The Deep’ goed te horen is, bij dit viertal een ongekende troef. Mark Tremonti geldt niet voor niets als voorbeeld voor veel gitaristen. De leads die hij soepel door de muziek heen weeft, zorgen ervoor dat Alter Bridge’s muziek ook een niveautje hoger is dan menig andere band. Op Walk The Sky is dat niet anders.

Eigenlijk is het bijzonder. De succesformule van Alter Bridge mag dan misschien duidelijk zijn, het is het tevens ook niet. Menig band krijgt het namelijk niet voor elkaar om album na album te vlammen. Misschien komt het ook doordat Alter Bridge niet onnodig ver van zijn eigen identiteit gaat zitten. ‘Native Son’ is daar een goed voorbeeld van. Het steekt goed in elkaar, het rockt de pan uit en is tevens makkelijk op te pakken voor de luisteraar. Daardoor blijft het in het hoofd doorzingen, ook al is de plaat al lang gestopt met spelen. Dat is een kracht in de nummers waarmee Alter Bridge zich onderscheidt. Toch blijft het ontzettend knap dat het wel keer op keer lukt.

Walk The Sky is een album geworden dat op vele plekken de zwaardere, bombastische riffs nog meer omarmen, maar tegelijkertijd ook toegankelijk blijft. Alter Bridge is een rockband zoals de definitie van een rockband geschreven kan worden. Wederom een topalbum van deze Amerikanen.

man walking between two seas