Aren Drift – Beneath The Surface EP

Het Verenigd Koninkrijk heeft een rijke historie als het om muziek gaat. Voor de rock en zijn aanverwante stijlen heeft het land veel betekend. Daardoor ontspruiten er nog steeds bands die deze traditie voort willen zetten. Aren Drift is zo’n band. Geheel in eigen beheer is het viertal onlangs gekomen met de EP Beneath The Surface, hun eerste schijf.

De schijf bevat nog geen kwartier aan muziek. Daarvoor wordt de eerste minuut ingenomen door de eerste track van deze schijf: ‘Intro’. Zoals de titel al doet vermoeden, betreft het hier alleen een verzameling geluiden. Daarom is het goed als die éénenvijftig secondes voorbij zijn, want de overige drie tracks laten juist wel horen waarom Aren Drift een interessante band is. ‘Snow Queen’ onderstreept direct de kracht van deze band. Aren Drift is namelijk een female fronted progressieve rockband. Daarom moet het worden ingebeeld dat A Perfect Circle samen met Jefferson Airplane, Heart en Shocking Blue muziek is gaan maken. Een geweldige combinatie die boeit.

Dat het niet alleen progressieve rock is wat de klok slaat, blijkt bij vlagen in afsluiter ‘Sun Goes Down’. Flarden van de muziek verraden dat ook de progressieve metal, zoals die van Tool, van invloed is, terwijl daarentegen in datzelfde nummer de outro juist meer aan lijkt te haken bij Radiohead. Men begrijpt waarom Aren Drift de luisteraar kan boeien.

De EP Beneath The Surface bevat drie erg interessante tracks en één intro. De combinatie van progressieve rock met een mooie, ietwat mysterieuze vrouwenstem pakt aan alle kanten voortreffelijk uit. Een band to watch.