Árstíðir Lífsins – Saga á tveim tungum II: Eigi fjǫll né firðir

Árstíðir Lífsins is een band uit IJsland die de historische en culturele waardes van de eilandstaat hoog in het vaandel draagt. Het uit drie leden bestaande gezelschap vindt zijn roots in de black metal, maar al eerder is gebleken dat Árstíðir Lífsins geen band is die het experiment schuwt. De vraag is dan ook wat Saga á tveim tungum II: Eigi fjǫll né firðir gaat brengen. Die plaat komt uit via Ván Records.

Saga á tveim tungum II: Eigi fjǫll né firðir telt in het totaal negen tracks. Doordat de voertaal het Oud-IJslands is, zal het voor het grootse gedeelte van de wereld niet te begrijpen zijn waar er over wordt gezongen. De letteren zeggen dat Árstíðir Lífsins een verhaal aanhaalt van de tijden dat de Noren nog sterk van invloed waren op de bewoners van dit eiland.

De eerste twee tracks geven de black metal liefhebber het idee dat de band nu echt een definitieve keuze heeft gemaakt. ‘Ek býð þik velkominn’ en ‘Bróðir, var þat þín hǫnd’ zorgen in een kleine tien minuten dat het sferische en vertellende aspect van dit drietal ruimschoots geniet van de spotlight. Die vertellende stem komt ook in ‘Sem járnklær nætr dragask nærri’, alleen voert daar wel de black metal de boventoon. Voordat die track aanvangt, is er al wel zo’n tien minuten opgegaan aan de eerste twee tracks. Mooi verteld, sferisch leuk, maar voor wie de taal niet machtig is, is dat een lange zit. ‘Sem járnklær nætr dragask nærri’ duurt haast even lang, maar sleept de luisteraar op genadeloze wijze door het kille, veelzijdige IJslandse landschap. De donkere koren geven een zeer bijzonder effect aan de muziek.

Wie Saga á tveim tungum II: Eigi fjǫll né firðir in de platenspeler legt, weet dat het een lange zit wordt. Met ruim vierenzeventig minuten aan muziek, heeft Árstíðir Lífsins de schijf bomvol geknald. Meer dan zeventien minuten daarvan gaan op aan afsluiter ‘Ek sá halr at Hóars veðri hǫsvan serk Hrísgrísnis bar’. Hier laat Árstíðir Lífsins de muziek klinken alsof het meeslepende gevecht met de indringers annex veroveraars intens gevoerd wordt. Het vertellende karakter komt hier ook duidelijk terug in de ijzige krijs. Natuurlijk verstaat men dit ook niet, maar het is wel heerlijk headbangen op een meeslepende manier. Het tweede deel van de zeventien minuten wordt die black metal aan de kant gezet, om de plaat te eindigen zoals deze ook begon. Dat wilt zeggen dat de sferische elementen het landschap vullen en de stem als gids door het verhaal optreedt.

Árstíðir Lífsins is black metal voor de experimentele metalhead. De combinatie met de inheemse cultuur en het gebruik maken van rustige, intense passages zorgt ervoor dat de purist binnen de black metal dit aan zijn neus voorbij laat gaan, maar dat de bredere muziekliefhebber juist wel van deze release tevreden gaat proeven.