Autumn – Stacking Smoke

Een sabbatical is iets waar de meeste mensen een jaar over doen. Soms is het wat korter en soms wat langer. Bij de Nederlandse band Autumn ligt dat wat anders. Hun sabbatical duurde zo’n zeven jaar. Juist, dat is dus achter de rug en onlangs verscheen via Painted Bass Records Stacking Smoke.
De zevenkoppige rockband laat op deze plaat horen dat ze duidelijk willen overtuigen bij het opnieuw opzoeken van de spotlight. Opener ‘The Phantom Limb’ laat dat gelijk horen. Het samenspel tussen gitaar en toetsen wordt regelmatig naar de achtergrond verwezen door Marjan Welman. Haar heldere, fijn in het gehoor liggende vocalen zorgen ervoor dat men de band misschien zal linken aan The Gathering. Dat is ook in ‘Old Fuel’ te horen. Dat nummer laat overigens ook horen dat de drie gitaristen in de band ook weten te stralen middels een lekkere solo.
De elf tracks op Stacking Smoke zijn zeven op zichzelf staande nummers, plus een viertal dat bij elkaar hoort onder de noemer ‘Forging Tempests’. ‘Fury (part I)’, ‘Shadow North (part II)’, ‘Shift To Silence (part III)’ en ‘Beacon (part IV)’ laten horen dat Autumn ook garant staat voor een knap staaltje songwriting. De delen zijn los van elkaar goed aan te horen, maar versterken elkaar enorm als ze op de op de plaat geplaatste volgorde worden afgespeeld. De contrasten binnen de rock en aanverwante stijlen worden hier goed als troef benut. Die opbouw geeft het vierluik extra kracht mee. Een goed voorbeeld daarvan is de overgang van deel 1 naar deel 2. Rust maakt plaats voor zwaardere passages, wat de sfeer direct naar een andere dimensie trekt.
Als een band een zevenjarige hiatus nodig heeft om terug te kunnen komen met zo’n mooie schijf, is het misschien voor veel bands om dit ook te doen. Alles klopt op Autumns Stacking Smoke.