Avantasia – Moonglow

Sinds het begin van dit project maakt Tobias Sammet met Avantasia vele  tongen los. De groteske metal grijpt vele elementen uit de muziek aan om tot een immens resultaat te komen. De lijst van gastmusici die een bijdrage komen leveren is minimaal zo indrukwekkend. Elke release zorgt dan ook voor hoge verwachtingen. Voor het via Nuclear Blast te verschijnen Moonglow is dat niet anders.

De tracklist van Moonglow heeft direct al iets waar de aandacht van de ogen naar getrokken worden: ‘The Piper At The Gates Of Dawn’. De meer dan zeven minuten durende track heeft echter niks direct met het debuutplaat van Pink Floyd, buiten het feit dat beide erg indrukwekkend zijn. Bj Avantasia is het toch echt de powermetal dat de klok slaat. Waar er bij die track misschien aan een cover werd gedacht, betreft het elders op Moonglow wel een cover. De afsluiter van de standaard versie is ‘Maniac’. Juist, het betreft hier Avantasia’s versie van de Flashdance-klassieker ‘Maniac’, origineel van Michael Sembello.

Dat Tobias Sammet voor deze plaat weer de nodige gasten heeft weten op te trommelen, zorgt ervoor dat Moonglow ook weer vocaal gezien een groots karakter heeft. Om een kleine greep uit de talloze bijdrages te geven: Mile Petrozza komt in ‘Book Of Shallows’ meezingen, terwijl dat Geoff Tate en Hansi Kürsh dat zelfs in meerdere tracks komen doen. Die wisselingen in de vocalen zorgen ervoor dat het spel op Moonglow weer als een waar toneelstuk aan het oor passeert. ‘Invincible’ is daarbij ook nog het bewijs dat de powermetal ook plaats kan maken voor een pianoballade. In het geheel past alles. Opener ‘Ghost Of The Moon’, waarin Tobias Sammet zelf de vocalen voor zijn rekening neemt, doet denken aan de meesterwerken van Queen, maar dan gegoten in een powermetaljasje. Waarschijnlijk had  Freddy Mercury hier zelf ook nog willen schitteren.

Dat Avantasia goede platen maakt, haast nonstop indruk maakt en altijd weet te verrassen met een veelzijdig keurkorps aan gastmusisi, zijn geen verrassingen. Toch is het keer op keer indrukwekkend hoe Tobias Sammet dit telkens voor elkaar krijgt. Het constant hoge niveau is misschien nog wel het meest indrukwekkende van Moonglow.

Latest posts by Ralf W. (see all)

Realisatie: Rick van Geel