Battle Beast – No More Hollywood Endings

De fans van Battle Beast konden hun klok haast gelijk zetten op de release. De Finse band brengt namelijk elke plaat twee jaar na zijn voorganger uit. Dat is al zo sinds 2011. Hun vijfde langspeler zal uit gaan komen via Nuclear Blast en heeft de titel No More Hollywood Endings.

Op deze opvolger van Bringer Of Pain staan elf nummers. Daarin geeft Battle Beast een mooi, breed beeld van hun kunnen. Natuurlijk is hun metal, waarbij ook de hardrock sterk van invloed is, veelvuldig de hoofdmoot. ‘The Golden Horde’ en ‘World On Fire’ zijn goede voorbeelden van de pakkende manier waarop Battle Beast zijn muziek inricht. Het is heavy, maar ook heel erg catchy. De teksten van Noora Louhimo zijn snel makkelijk mee te zingen, waardoor het soms ook wel hitgevoelig lijkt.

Dat Battle Beast meerdere kanten heeft, blijkt in de ballade ‘I Wish’. In het nummer dat niks met de klassieker van Stevie Wonder te maken heeft, laat Battle Beast zijn breekbare kant zien. De krachtige, borst-vooruit metal wordt opzij geschoven om zo deze andere kant de ruimte te geven. Vervolgens wordt via ‘Rise Your Fists’ de heroïsche metal wel snel weer opgepakt. Dat is op zijn beurt weer de langste track van de schijf. De melodieuze kant van Battle Beast wordt hier goed onderstreept. De leadpartijen zullen de gitaarliefhebbers goed stemmen, terwijl ook de toetsenist zijn kans grijpt om te schitteren.

Het is een plaat zoals men van Battle Beast kan verwachten: catchy, rockend en toegankelijk voor een groot publiek. No More Hollywood Endings klinkt alsof men iets heel verrassends gaat doen, maar deze muziek past op deze wijze juist weer wel goed in de voorspelbare wereld van Hollywood.