Beheaded – Only Death Can Save You

Het eiland Malta wordt gekenmerkt door het lekkere klimaat, het goede eten en het heerlijke leven. Niemand associeert dat eiland in de Middellandse Zee met de bruut portie metal. Toch is het werkelijkheid, want de brute death metal band Beheaded is afkomstig van Malta. Voor hun nieuwe plaat zijn zij neergestreken bij Agonia Records. Only Death Can Save You is alweer de zesde langspeler voor dit gezelschap.

Het vijftal heeft voor de luisteraar iets minder dan veertig minuten aan metal in petto. Vanaf opener ‘The Charlatan’s Enunciation’ houdt de band de luisteraar in een ferme wurggreep. Dat komt mede door de goede sound. De plaat is dan ook gemixt in de befaamde Hertz Studio’s in Polen. Daar wordt death metal tot haast in perfectie gesmeed. Maar het is niet alleen de sound. De muziek van Beheaded steekt dondersgoed in elkaar, waardoor de death metal er bij de liefhebbers in zal gaan als zoete koek. Agressieve drums en moordende ritmes worden ook afgewisseld met slepende passages. In ‘Evil To Be Him Who Evil Seeks’ doet die trage break ook nog denken aan Deicide, uit de tijd dat zij nog op een voetstuk werden geplaatst.

Een van de hoogtepunten van Only Death Can Save You is ‘A Greater Terror’. Dit nummer staat ook exemplarisch voor waar Beheaded voor staat. De brute death metal is voorzien van drums die alleen op hoge snelheid acteren, hier en daar een break plaatsend, en van gitaren die niet alleen überstrakke riffs op de luisteraar afvuren, maar ook nog even de tijd hebben om een gierende solo in te zetten om de luisteraar echt te overdonderen.

Van de negen nummers op Only Death Can Save You geldt alleen ‘Gallows Walk’ als een track die niet echt als liedje gezien moet worden. Dat nummer is een eerder een muzikale inleiding op ‘Only Death Can Save You’. Misschien gunt Beheaded de luisteraar bewust wel even een adempauze, zodat de laatste twee tracks gebruikt kunnen worden voor de knock-out, want dat gebeurt. Beheaded dendert vrolijk voort op hoog, intens tempo.

Wie de volgende keer op Malta loopt, zal zich eens moeten realiseren dat het eiland meer kanten heeft dan men vermoedt. Als men langs de Tempel van Tarxien loopt, kan men zomaar Beheaded tegen het lijf lopen. Horns up voor deze brute plaat!

Latest posts by Ralf W. (see all)