Berzerker Legion – Obliterate the Weak

Op 31 januari verschijnt via het Listenable label, Obliterate The Weak van de ‘nieuwste deathmetal sensatie’ Bezerker Legion.

Mensen die vaker mijn reviews lezen, zullen begrijpen dat de uitspraak ‘de nieuwste deathmetal sensatie’ met een hele dikke korrel zout genomen moet worden. Als we kijken naar de bandleden, dan kunnen we inderdaad stellen dat de line-up louter uit veteranen bestaat, die hun strepen in de (death) metal al lang en breed verdiend hebben. Op zang treffen we Jonny Petterson (Wombbath) en op gitaar Alwin Zuur (Asphyx) en Tomas Elofson (Hypocrisy). De bas wordt bestierd door Adra-Melek, of wel Fredrik Isaksson van Dark Funeral en uit Engeland is James Stewart (Vader) overgevlogen om de drums in te spelen. Een band van internationale allure dus. Punt is echter dat ik dit soort bands altijd als side-projects beschouw en me derhalve afvraag wat de meerwaarde van dit alles gaat zijn; je moet van goeden huize komen en met écht iets speciaals komen om mij anno 2020 nog te overtuigen van het nut van een nieuwe band.

En dat laatste doet Bezerker Legion slechts gedeeltelijk. Qua productie zit alles wel snor. Het geluid is vol en krachtig en is overgoten met een Zweeds sausje. Dit maakt gelijk dat de eerste echte track van het album, Obliterate the Weak, me gelijk doet denken aan een hele zwik Zweedse deathmetal bands. At The Gates, In Flames, Amon Amarth; je hebt maar een klein beetje fantasie nodig om jezelf te overtuigen dat je naar een van deze bands zit te luisteren. Met name door het uptempo karkater van deze track, maar ook door het slepende karakter van of Blood and Ash, lijkt het vooral alsof ik Amon Amarth- kloon zit te luisteren.

En dat is ook gelijk de conclusie van dit album. Obliterate the Weak lijkt te veel op een Amon Amarth of iets soortgelijks, waardoor het originaliteitsgehalte ver te zoeken is. Is dat erg? Nee, want de muziek steekt prima in elkaar. Maar om nu te zeggen dat de samenkomst van de veteranen voor een spektakel zorgt…nee. Voor de liefhebber.