Blood Of Kings – Defiance

Limburg heeft al een bijzondere plaatst gehad binnen de Nederlandse hardcore-scène. Het uit Weert afkomstige Blood Of Kings is ook zo’n exponent daarvan. Zij vieren hun tienjarig bestaan met een nieuwe release. Onlangs verscheen die schijf via WTF Records. Defiance is de titel.

De elf tracks op Defiance, welke op zijn beurt weer mooi is vormgegeven, laten horen dat Blood Of Kings niet van mensen die stilzitten houdt. Tenminste, dat zou kunnen worden afgeleid van de energie die de band in hun hardcore legt. Nadat intro ‘Defiance’ heeft geklonken, gooit Blood Of Kings de beuk erin in ‘Push Forward’. De rauwe hardcore is voorzien van pakkende tempowisselingen en brute backing vocals. ‘Enemy’ is daar ook een goed voorbeeld van.

Opvallend op deze bruisende langspeler is het nummer ‘C.B.S.’. In dit nummer, welke vast niks te maken heeft met het Centraal Bureau voor de Statistiek, waar de redactie op uitkijkt, of een Christelijke Basisschool, krijgen deze Limburgers gezelschap van niemand minder dan Dennie van der Velden. Juist, Dennie van From The Heart. Een heerlijke samenwerking zo richting het eind van de plaat. ‘Hometown’ en ‘Retaliation’ sluiten daarna de plaat af. Dat laatste nummer gebeurt in de remix van B.K.R., wat een verrassende wending oplevert. Misschien worden hier nog wat wenkbrauwen gefronst.

Limburg en hardcore lijken even zo sterk met elkaar verbonden als Limburg en vlaai. Blood Of Kings laat op Defiance knalt er ook op deze schijf met gestrekt been in, zoals het hoort. Kortom, Blood Of Kings voor al het betere beukwerk.