Bolg – Plague Vaccine

Bulgarije. De republiek aan de Zwarte Zee staat voornamelijk bekend om zijn verleden als deel van het Ottomaanse rijk, de mooie hoofdstad Sofia en inmiddels ook het toerisme in de kuststreken. Het land heeft ook een muziekscène waar de metal niet onbespeeld is. Bolg is daar een voorbeeld van. Deze band is te vinden in de hoek van de black metal. Via Hass Weg Productions heeft Bolg Plague Vaccine uitgebracht.

Deze langspeler van dit viertal is pas de eerste van die lengte. Dat is opvallend, gezien Bolg al in 2003 zijn geboorte kende. Slechts een split-EP en demo waren het resultaat vanuit de studio. Plague Vaccine laat horen dat Bolg geen vernieuwer is in het genre. De kille black metal is doordrenkt van snerpende riffs, wat de black metal fanaat goed zal doen. ‘Кървав Идол’ is daar een goed voorbeeld van. Het laat tevens zien dat Bolg niet standaard Engels kiest. Het Russisch geeft de obscure sferen nog meer cache.

De plaat telt in het totaal tien tracks. Daarvan is de laatste (‘Beyond The Visions Of Death’) een bonustrack, wat ervoor zorgt dat de echte outro van Plague Vaccine zich als het negende nummer tevoorschijn tovert. Van de bijna drie kwartier aan muziek is ‘Покров’ met bijna zeven minuten de langste. Dat nummer laat horen dat Bolg ook de meer slepende kant van de black metal in de vingers heeft. Hetgeen wat goed bij de sfeer van de plaat past.

Het is simpel te stellen. Bolg heeft met Plague Vaccine een langspeler gemaakt die laat horen dat de band goed heeft geluisterd naar de Scandinavische black metal van weleer. Het is niets nieuws onder de zon, maar daarom juist goed verteerbaar.