Borokov Borokov – Enkel Duetten + WAchtmuziek

Antwerpen is een stad die sinds mensenheugenis al door de Nederlanders wordt begeerd. Het Belgische havenstad herbergt niet alleen veel economisch interessante zaken, ook op cultureel gebied heeft de stad het nodige te bieden. Borokov Borokov is een collectief van vier muzikanten uit het Antwerpse. Via Rotkat/N.E.W.S. komt deze band met Enkel Duetten + Wachtmuziek.

Borokov Borokov klinkt als een hele dubieuze Rus of als een obscure, zelfgestookte wodka waar nog even een naam voor verzonnen moest worden. Dat gezelschap was bezig met een nieuwe plaat. Die schijf is Enkel Duetten. Om het lange wachten te verzachten heeft Borokov Borokov ook Wachtmuziek toegevoegd. Juist, vanwege het wachten.

Toen de ondergetekende nog in Roosendaal woonde, kwamen daar veel mensen vanuit het Antwerpse om zich te verrijken aan softdrugs. Tenminste, totdat Roosendaal besloot de coffeeshops te sluiten. Borokov Borokov speelt hun trippy, electronische muziek gedragen door beats en samples  alsof men destijds veel naar Roosendaal is gereden. ‘Half Vier (Extended)’ speelt zich dan ook af als een trip die men inderdaad om half vier ’s nachts kan hebben in een situatie met veel kleurtjes om je heen en de armen wijd alsof men de wereld aan kan. Corona of niet.

Als het dan echt qua muziek toch meer woorden moet hebben, dan kan men het  best denken aan Kraftwerk dat zich inlaat met de postpunk, new wave met een vleugje dEUS gevoed door Vlaamse poëzie. Dat alles dan wel op de helft van het tempo wat men gewend is. ‘Bachelor Beat’ bezingt het heen en weer gaan, maar op het tempo van deze track zal een slak het zelfs nog langzaam vinden gaan.

Nu gaan er waarschijnlijk al mensen vreemd opkijken. Waarom is die plaat niet afzet? Die mensen verstaan de woorden verkeerd. Er is nooit gezegd dat dit niet te pruimen valt. Integendeel. Er zijn momenten dat men tot bezinning moet komen en alles los moet laten. Wie dan leest dat ‘Dat Wat U Zoekt’ klinkt als Doe Maar op een lounge tempo, zal de voorgaande woorden ineens heel anders opvatten. Zoals Borokov Borokov zegt: ‘Efficiënt met taal.’

Misschien is het wel een geniale zet. Corona. België zit op slot maar de muziek kan zich wel verspreiden. Facetime-feestje in uw huisje tot diep in de nacht. Roze, groene, paarse lampen die elkaar afwisselen en men kan helemaal losgaan. Borokov Borokov heeft de ideale plaat voor het tot diep in de nacht doorgaande, keihard trippende feestje. Geen omstanders nodig.