Burning Witches – Wings Of Steel EP

De trein van Burning Witches ging snel, maar kreeg in juni van dit jaar een onverwachte wending. Zangeres Seraina Telli stapte uit de band. Zij werd vervangen door de Nederlandse Laura Guldemond, die haar sporen had verdiend bij Shadowrise. Hierdoor kan men wel stellen dat Burning Witches nu toch ook een beetje Nederlands is, mede omdat Sonia Nusselder al de sologitaar bespeeld in de band. Als surprise aan het eind van het jaar komt Burning Witches met hun eerste release met Laura in de gelederen.

Op de EP Wings Of Steel, welke uitkomt via Nuclear Blast, staan vier nummers. Opener ‘Wings Of Steel’ is het eerste nummer vanuit de studio met de nieuwe Nederlandse zangeres in de gelederen. De krachtige heavy metal waar het vijftal bekend om staat, staat ook hier als een huis. Het tempo zit er goed in, evenals de melodie. Dit betreft natuurlijk ook een nummer dat met Laura in de gelederen is geschreven. Dat geldt niet voor de overige drie tracks op de EP Wings Of Steel.

‘Excecuted’, ‘Open Your Mind’ en ‘Hexenhammer’ sieren namelijk ook de tracklist van deze korte schijf. Deze nummers zijn echter niet in de studio opgenomen, maar op Wacken Open Air, afgelopen zomer. Daar stond Burning Witches namelijk ook al met Laura Guldemond als zangeres. De energie die zij in de muziek legt, is in ‘Excecuted’ goed te horen, terwijl ‘Open Your Mind’ laat horen dat zij ook op een veelzijdige manier als vocaliste inzetbaar is. Deze kwaliteit van de sound van deze drie tracks is uiterst goed, waardoor Burning Witches ook in deze livetracks goed uit de verf komt.

De EP Wings Of Steel onderstreept dat Burning Witches met Laura Guldemond de toekomst weer positief kan inzien. Het is fijn dat hierdoor de trein toch niet veel afgeremd is geraakt. Op naar de eerste langspeler met deze nieuwe vocaliste.