Bushman’s Revenge – Et Hån Mot Overklassen

Van sommige platen heb je vooraf geen idee wat je kunt gaan verwachten. Dat geldt ook voor Et Hån Mot Overklassen van Bushman’s Revenge. Op de cover staat een gele sportwagen voor een grauwe muur. Wie de titel vertaalt, zal merken dat het staat voor ‘een aanfluiting van de hogere klassen’. Misschien dat de sportauto daarom op een ongewone plaats staat. Geen idee. Et Hån Mot Overklassen  komt uit via Hubro.

Bushman’s Revenge is een drietal waarbij de opstelling nog geen blijk van hun muziekkeuze geeft. Een bassist, een drummer en een gitarist vormen deze band. Duidelijk is dat ze niks hebben met vocalen, want die ontbreken. Muzikaal kan het dan nog steeds uiteenlopen. Wie duidelijkheid wilt over die kwestie, heeft aan Et Hån Mot Overklassen eigenlijk niks. De band laat namelijk horen van vele markten thuis te zijn.

Muzikaal gezien schotelt Bushman’s Revenge de luisteraar een mooie, rijk gevulde reis voor. ‘Happy Hour For Mr. Sanders’ schittert op een wijze die zelfs liefhebbers van progrock en postrock naar deze band zullen trekken. De terugkerende thema’s en hypnotiserende melodieën betoveren de luisteraar op een zeer aangename manier. Als de band steeds meer ingetogen gaat spelen en vervolgens zelfs filmische elementen naar de voorgrond schuift, blijkt dat Bushman’s Revenge muziek tot een bredere vorm van kunst verheft.

‘Ladies At The Jazz Fusion Disco’ is een track waarvan de titel al verwijst naar de verrassende combinaties in de muziek. Is het jazz? Is het progressieve rock? Is het sferisch? De term prog-jazz zou hier goed van toepassing kunnen zijn. Geniaal worden de drums, welke vaak een bescheiden rol op deze plaat innemen, maar tegelijkertijd een waanzinnig fundament wegleggen, hier ingevuld. Hier wordt gespeeld met de contrasten binnen de muziek.

De iets meer dan vijfenzestig minuten aan muziek vormen een indrukwekkend geheel dat ondanks de vele stijlen die van invloed zijn toch ook echt een geheel vormt. Et Hån Mot Overklassen  is een plaat waarop de stap van muziek naar kunst perfect wordt uitgevoerd.