CEREBRAL ROT – Odious Descent Into Decay

Deathmetal! Ja dat weten de bandleden van Cerebral Rot je wel duidelijk te maken. Cerebral Rot laat zich redelijk kennen door een old school vipe die eraan zit, het is onaangenaam, luid en donker. Hun eerste echte full-lenght bestaat uit maar liefste negen nummers. Negen nummers vol echte deathmetal. Voor de jonge band die eigenlijk pas drie jaar bestaat begrijpen ze de begrippen van deathmetal wel goed. Het album was de 16e uitgekomen via 20 Buck Spin. 20 Buck Spin zit momenteel erg goed met bands als Ossuarium en Tomb Mold deze bands hebben echt heerlijk materiaal uitgebracht dit jaar en dan ook nog Cerebral Rot erbij, beter kan niet voor hun!

Het eerste nummer is vernoemd naar het album namelijk ”Odious Descent into Decay”. Het opent rustig met een donkere zweer die je klaarstoomt voor echte old school shit. De lage gitaren krijgen de overhand al vrij snel. Wat je wel al snel hoort zijn de invloeden van bands als Incantation en Bolt Thrower. Niet echt een verkeerde smaak dus. Na een iets wat lange eerste nummer komen we aan bij ”Swamped In Festering Excrementia”’. De naam alleen al van dit nummer past er perfect bij. Wat je wel opvalt zijn de net iets wat valse hogere tonen die je ook al hoorde bij het eerste nummer. Ze weten uiteindelijk het nummer op te voeren naar een lekker sneller tempo. Ze weten goed wat een lekker tempo inhoudt en dat hoor je ook terug bij het derde nummer van het album. Het vierde nummer is vernoemd naar hunzelf. Cerebral Rot is een nummer dat alles omschrijft waarvan hun houden. De vieze gore riffs met de afwisseling tussen iets wat rustiger en dan weer lekkere op tempo.

”Putrefaction (Eternal Decay)” is een nummer waarin ze goed hun afwisseling laten zien. Van bombastische ritmische stukken naar vieze tragere stukken die daarna weer helemaal op tempo zijn. Wat wel opvalt is dat er overduidelijk stukken naar boven komen die je ook al in voorgaande nummers hoorde op dit album. Het zesde nummer is een iets wat lang nummer. Het bestaat uit 7 minuten aan materiaal. Op een gegeven moment gaan de nummers wel op elkaar lijken aangezien de structuren allemaal redelijk hetzelfde zijn en de riffs ook dichtbij elkaar in de buurt komen. Ondertussen komen we aan bij het een-na-laatste nummer van Odious Descent into Decay. De opening is al lekker in het juiste tempo om het nummer heerlijk en voorspoedig ter weeg te brengen. Daarna gaat het in full speed verder. In dit nummer hoor je gelukkig net wat meer verschillende riffs. Met ”Foul Stench Of Ruination” komt dit nieuwe werk tot een einde.

Wat zullen we eens gaan zeggen over Odious Descent Into Decay. Het is heel simpel, het is namelijk gewoon erg goede deathmetal. Het zit goed in elkaar al hebben ze wel veel afgekeken bij andere bands. Dit vind ik zelf wel erg jammer aangezien het wel vetter is als je meer je eigen geluid hebt. Wat wel opvallend is dat bijna elk nummer op het album vrijwel dezelfde structuur heeft. De overgangen van het album zitten er onwijs goed in en zijn erg strak. Het leuke is wel dat er ritmisch veel gebeurt qua drums. Van bombastische groovende drums tot aan drums die ook bij een doom intro kunnen. Het heeft het allemaal. Sommige nummers zijn wel net iets aan de langere kant maar dat maakt niet uit. In conclusie op sommige momenten mis je nog wel de puntjes op de i en wat originaliteit. Maar het is en blijft een lekker album. Dit was Cerebral Rot met Odious Descent into Decay.