Ceremony – Retribution

Ceremony
Retribution
Release datum: 11-03-2019

Tijd voor een potje deathmetal, dat weten de mannen van Ceremony je wel goed duidelijk te maken met hun nieuwe album. Ceremony is een band uit de omgeving Rotterdam die pas sinds een paar jaar weer actief is. Oorspronkelijk komt de band uit 1990 en werd hun eerste demo opgenomen in 1991. Deze demo werd destijds bij de Aardschok de demo van de maand. Paar jaar later brachten ze tot slot ook hun eerste full-lenght album uit namelijk Tyranny from above. Dit album kreeg erg goede reviews en de band deed het live ook super goed. Jammer genoeg kwam hun tweede album niet uit aangezien de band uit elkaar viel toen ze de studio in gingen. 20 jaar later besloot de oprichter de band weer samen te brengen en weer muziek te maken. Nu uiteindelijk hebben ze toch het tweede full-lenght album Retrebution uitgebracht.

Dit splinternieuwe album duurt 46 minuten waarin 8 tracks aan ons worden voorgeschoteld. Het album wordt uitgebracht DOC Records. Het eerste nummer van dit album heet ook Retribution net zoals het album. Je wordt het nummer ingeleid met een kinderstem die je dingen verteld en kort daarna begint meteen een krachtig spel van de instrumenten met de zanger erbij. Het zorgt voor een goed en krachtig begin van het nieuwe album Retribution. In de eerste 3 nummers laten ze ons al duidelijk zien dat ze wel weten hoe ze een potje deathmetal moeten maken. Althans er komt niet alleen death metal in voor maar ook invloeden van black metal. Het vierde nummer is ook een goed nummer op deze de plaat, al doet het zich op sommige momenten wel bekend voordoen.

De tweede helft van het album begint met het nummer ”Devinatory Rites”. Het nummer is maar liefst 8:30 minuten. Er zitten redelijk wat tempo verschillen in het nummer waardoor het afwisselender word en interessanter om te luisteren. Toch blijft 8:30 redelijk lang voor een nummer. De nummers op Retribution sluiten allemaal erg goed aan op elkaar waardoor zo’n lang nummer niet heel erg storend is aangezien het wel een goed geheel vormt. Toch is het lastig als je een nummer lang maakt dat het niet te eentonig wordt en niet te uitgerekt. Het album komt tot een einde met het nummer ”Tortured Souls”. Een nummer waarvan je kan zeggen dat het een goede afsluiter is. Je hoort duidelijk riffs terug in dit nummer die zich net iets anders al hebben voorgedaan op de rest van het album.

Het is leuk om te zien dat een band na +20 jaar nog in staat is om daadwerkelijk hun tweede full-lenght album uit te brengen. Op de manier hoe het album Retribution is opgenomen valt niks op aan te merken. De plaat laat je duidelijk zien dat er nog steeds goede death metal wordt geproduceerd. Je doet Ceremony wel te kort om het alleen onder deathmetal samen te vatten. Er komt veel meer in voor dan alleen deathmetal. Het album bevat veel melodie en hier en daar een tintje black metal wat voor een lekkere combinatie zorgt. Op de muzikanten valt verder niet veel op aan te merken. De nummers zijn aan de lange kant waardoor het in sommige gevallen te langdradig word. Je hoort duidelijk op dit album dat de nummers bij elkaar horen en dat dezelfde riffs op verschillende manieren terugkomen in diverse nummers van Ceremony met Retribution.

Latest posts by Nikky v.d.B. (see all)