Changing Tides -Changing tides

Voor de metalcore/deathcore fans ben je bij Changing Tides bij het juiste adres. De band bestaat uit vijf leden die samen in Noord-Brabant een potje muziek voor ons maken. In 2018 hebben ze een single uitgebracht namelijk Awareness. Nu hebben ze voor ons hun eerste EP Changing Tides in de aanbieding voor ons. Dit splinternieuwe werk komt 6 juli uit. Hun eerste EP bestaat uit zes nummers aan metalcore. De mastering en mixing van het album is gedaan door Roelof Klop music productions.

Het album begint met ”The Sixt Call”. De intro die erbij zit wekt al meteen spanning op in het nummer. Het nummer is a tribute naar Daniël van Bokhoven. Hij was een vriend van de vocalist en ze wilde graag een manier verzinnen om hem te herinneren op hun eigen manier. In mijn ogen is dit iets prachtigs. Het nummer zit vol met afwisseling en soms doen de riffs je een beetje aan djent denken. De nummers hebben erg veel afwisseling. Nu ook bij het tweede nummer. Niet alleen de instrumenten maar ook op bepaalde een tweede stem erbij. Dit helpt echt mee om het voller te krijgen. De opening van het derde nummer doet je op sommige momenten wel een beetje denken aan deathmetal maar dan met andere vocalen. Op sommige momenten veroorzaken de gitaren wel een aparte sfeer die je doet denken aan iets mechanisch.

De tweede helft van Changing Tides begint met het nummer ”Awareness”. Het begint met strakke gitaren die lage riffs afwisselen met hoge tonen. Voor de afwisseling zeker iets interessants. De tempo verschillende die erin zitten zijn ook leuk om te zien. Doordat de nummers veel variatie hebben blijft het interessant om te luisteren. Het nummer had wel iets korter gemogen in mijn ogen omdat het een beetje uitgerekt overkwam op het laatst. De nummers hebben tot nu toe aardig wat breakdowns die terugkomen. Deze breakdowns worden afgewisseld en gemixt met heavy riffs. Toch lijken sommige breakdowns wel hier en daar wat op elkaar. Hun laatste nummer begint met een akoestisch stukje. Het is een interessante combinatie om over zo’n zuivere gitaar heen te schreeuwen. Toch heeft het echt wel wat en klinkt het alsof hij alles geeft en echt er emotie in stopt.

Mijn mening is dat het niet altijd op metalcore of deathcore lijkt. Hier en daar hoor je ook wat djent erin. Nu zijn er wel veel mensen die zeggen metalcore en deathcore is niks aan, maar dit werk is zeker goed in orde. Ben zelf ook niet de grootste fan van metalcore maar dit album bewijst zichzelf dat het gewoon snoeiharde afwisselende muziek kan zijn. Op sommige momenten zijn de drums echter niet altijd even goed uitgepakt qua geluid. Maar desondanks dat is de rest van het geluid erg goed opgenomen. In mijn mening kunnen ze veel verder komen omdat deze jonge band laat zien dat ze niet alleen simpel spelen maar ook op technisch gebied goed bezig zijn. De nummers gaan niet vervelen wegens de afwisseling binnen de nummers. Wel zijn sommige gedeeltes niet altijd even origineel. Alsnog hebben ze zeker een mooi stukje werk geleverd met Chaning Tides.