Charly Bliss – Youngh Enough

Jong genoeg voor wat? Die vraag reist bij het zien van de nieuwe plaat van Charly Bliss. Die band – Charly Bliss is niet vernoemd naar een van de bandleden – heeft de afgelopen jaren flink naam gemaakt. Met name hun langspeler Guppy en de live-optredens zorgden ervoor dat velen deze band in hun hart hebben gesloten. Nu komt Charly Bliss via Lucky Numbers/NEWS met Young Enough.

Deze exact negenendertig minuten durende langspeler laat horen dat de verrassende sound van Charly Bliss nog steeds zowel energiek als betoverend is. Die sound komt voort uit een voorliefde voor zowel de grunge als de powerpop, terwijl ook invloeden van bands als Blondie, Garbage en The Cardigans te horen zijn. ‘Blown To Bits’ laat gelijk de kracht van de band horen: Eva Hendricks. Deze dame dans frivool over het vocale koord dat Debbie Harris en de pop scheidt. ‘Youngh Enough’ is daar ook een goed voorbeeld van. Ze kan zowel mysterieus als aanstekelijk tegelijk uit de hoek komen. In dat nummer kan men zelfs beelden van een jonge Madonna en Kim Wilde oproepen. Het past allemaal.

Muzikaal geldt bij Charly Bliss dat men acteert in de hoek van de indierock, maar dat ze hierbij de invloeden van de jaren ’80, de grunge en de powerpop niet schuwen. Dit zorgt ervoor dat Charly Bliss de luisteraar op een verrassende manier weet te grijpen. ‘Capacity’ en ‘Under You’ laten op een hele verschillende manier  een mooie indruk achter. ‘Chatroom’ onderstreept daarbij het bij vlagen poppy karakter van de band, al is het thema misschien wel een beetje gevoelig voor de tere zieltjes in het #MeToo-tijdperk.

Wie de titel onder de loep neemt na het luisteren van de plaat, moet bekennen dat Charly Bliss met Young Enough op een vrolijke manier tussen de gevestigde orde door danst om middels deze manier over fans vandaan te halen. Daarvoor is deze band jong genoeg. Een hele frisse, verrassende indierockplaat die veel kan gaan betekenen voor deze uit New York afkomstige band.