Darkenhöld & Griffon – Atra Musica

Wat hebben de Franse bands Darkenhöld en Griffon gemeen? Dat is niet de afkomst. De één vindt zijn oorsprong in de hoofdstad terwijl de andere het lekkere weer van het zuidelijke Nice gewend is. Wat overeenkomt is het genre en hun label. Daarom zijn de twee bands samen op één release te vinden. De split-EP Atra Musica verschijnt via Les Acteur De L’Ombre Productions.

De release, welke mooi vormgegeven is in een digipack, begint met vier nummers van Griffon. Opener ‘Si Rome Vient À Périr’ weerspiegelt goed waar Griffon voor staat. De slepende black metal, heerlijk mat van productie, is voorzien van een passende ijzige scream, waardoor de black metal fanaat al snel zijn haar zal laten zwiepen. ‘Souvenirs Toi, Karrala’ is daar door de goed geplaatste tempowisselingen ook ideaal voor. ‘Interlude’, waarmee het gedeelte van Griffon afsluit, is een instrumentaal, grotesk staaltje sfeerbepaling van ruim drie minuten.

Darkenhöld is de andere band van deze release. Zij hebben ook vier tracks op deze release geplaatst. Waar Griffon siert in lange nummers, schotelt Darkenhöld de luisteraar tracks voor die alleen in afsluiter ‘Citadelle D’Obsidienne’ de grens van de vijf minuten passeert. De sound van Darkenhöld is wel heel anders dan die van Griffon. De iets wolligere sound komt tot stand doordat Darkenhöld de nummers akoestisch speelt. Waar de band normaal de black metal hoog in het vaandel draagt, wordt hier op Atra Musica deels van afweken. ‘Marche Des Bêtes Sylvestres’ laat dat goed horen. De vocalen worden pas in het loop van het nummer van dien aard dat de black metal er makkelijk aan te linken is. Deze insteek op hun eigen muziek is overigens wel positief verrassend. Zeker als men gaat versnellen, zullen ook de liefhebbers van de folk metal Darkenhöld ook stevig omarmen.

Split-EP’s zijn van die bijzondere releases die werelden doen openen. Met Atra Musica zullen de liefhebbers van black metal zich ook kunnen gaan inlaten met akoestische muziek, terwijl de fans van Darkenhöld ook van Griffon zullen genieten. Acht vermakelijke tracks op een mooie uitgave.