Dawn of Disease – Procession Of Ghosts

De Duitse metalband Dawn Of Disease staat voor de melodieuze death metal. Dat heeft de band sinds diens oprichting aan het begin van dit millennium, op een break van een paar jaar na, al laten horen. Het vijftal is inmiddels alweer toe aan zijn vijfde langspeler. Via Napalm Records komt Dawn Of Disease met Procession Of Ghosts.

Dat Dawn Of Disease nog steeds voor nekbrekende death metal staat die ook nog met een flinke dosis aan melodie komt, blijkt op Procession Of Ghosts. Hun kwaliteit heeft niet ingeboet. ‘Shrine’, welke met zijn drie minuten en drieëndertig secondes tot de kortere tracks op deze schijf hoort, is daar een goed voorbeeld van. Dawn Of Disease combineert daar op een ijzersterke manier de meedogenloze ritmes en riffs van de death metal terwijl op een bijna non-stop tempo ook melodie op de luisteraar wordt afgevoerd. Dat laatste doet men zonder concessies te doen aan het genre.

De nieuwe plaat van Dawn Of Disease telt in het totaal in de standaardversie acht nummers. Wie de luxere uitgave weet te machtigen, krijgt de nummers ‘In Death We Blast’ en ‘Hypnosis’ erbij voor meer dan tien minuten aan extra death metal geweld. In dat kader is het goed om direct voor de luxere uitgave te gaan. Waar die tracks constant zijn van lengte, wisselt de band op de schijf van kort naar lang veelvuldig. Hierdoor kan de band in meer dan zeven minuten schitteren in ‘Where The Clouds Reach The Ground’, terwijl het even zo goed vurig uit de hoek kan komen in ‘Procession Of Ghosts’.

De death metal van Dawn of Disease steekt erg goed in elkaar. Het Duitse vijftal heeft de balans tussen melodie en de ritmes van de death metal goed weten te vinden, waardoor de groep laat horen het genre op een veelzijdige manier te kunnen voorschotelen. Procession Of Ghosts is een heerlijke release.