Death Angel – Humanicide

Soms lijkt het alsof de thrashers van Death Angel nog maar pas in het vak zitten. De energie die de heren tentoon stellen en de vurige releases vanuit de studio mogen dan wel dat beeld geven, deze band bestaat al twee jaar langer dan de ondergetekende op de wereld is. De vraag is dan hoe het komt dat Death Angel nog zo jong overkomt. Dat is simpel: het enthousiasme en het heilige vuur zijn nog volop aanwezig. Dat resulteert nu in Humanicide. Die plaat verschijnt via Nuclear Blast.

Tien nummers in vijfenveertig minuten. Precies goed. Waarom? Death Angel heeft geen moment van zwakte op Humanicide. ‘Of Rats And Men’ opent alsof Slayer en Exodus samen een feestje vieren. Die generatiegenoten zijn natuurlijk samen verantwoordelijk geweest voor het genre. Die vibe is bij Death Angel nog steeds volop gaande. Zanger Mike Osegueda klinkt alsof hij zich nog steeds moet bewijzen. ‘Humanicide’, waarin ook een gehiale drumbreak te vinden is, is daar een goed voorbeeld van. Hij zingt met het mes tussen zijn tanden. De furie knalt er vanaf. Daarbij geldt ook dat de basis van de muziek onverminderd strak is.

Er zullen vast stemmen opgaan die zeggen dat dit niet bijster origineel is. Who cares? Als een band als Death Angel zou gaan experimenteren en zou gaan flirten met andere genres, dan zou het fout gaan. Juist doordat zij de thrash op ene hoog niveau blijven brengen, zijn ze misschien wel origineler dan men vermoedt. Als er dan toch een moment is waarom Death Angel laat horen meer dan de pure thrash in de vingers heeft, is het in ‘Immortal Behatred’. Misschien zou het op sommige momenten een powerballad genoemd kunnen worden, maar daarvoor zit er toch veel te veel thrash in. Vooral het opzwepende refrein getuigt hiervan. De piano-outro is dan ook daarna het meest gewaagde wat men van deze band mag verwachten. Echter, het past.

Wat is het probleem van een plaat als deze? Juist als men de highlights moet aangeven, dan blijkt dat alles gearceerd is. Kortom, iedereen die ook maar een beetje iets met thrash heeft, zal Humanicide van Death Angel moeten aanschaffen. Voor hen die nog niet overtuigd zijn van dit genre is het tevens een mooie kans om de genre in volle glorie te aanschouwen en overtuigd te geraken. Simpelweg een nieuw hoogtepunt in de rijkelijke geschiedenis van Death Angel en de thrash.