Degenerate – Devastation Ahead

Voor vandaag nemen we een kijkje in onze eigen Nederlandse scene. Liefhebbers van thrash hebben vast wel in de afgelopen jaren de naam Degenerate voorbij horen komen. Ze hebben in drie jaar tijd aardig veel opgetreden en nu is het dan eindelijk zover dat hun allereerste langspeler uitkomt. Deze thrashers hebben het album Devastation Ahead de 15e uitgebracht en staat bomvol verassingen. Het is niet alleen van A naar B maar veel meer dan dat. Voor liefhebbers van melodieuze thrash, technische riffs en bombastische momenten ben je bij Degenerate met Devastation Ahead bij het goede adres. Dit splinternieuwe album bestaat uit tien nummers die je helemaal meenemen hun wereld in. Benieuwd hoe dit album in elkaar zit? Lees dan snel verder!

Het eerste van dit nieuwe album is ”X-Ray Annihilation”. Het geeft direct een duidelijk beeld over de muziek die ze maken. Er komt van alles naar voren en onderscheid zich van typische thrash. In het tweede nummer vervolgen we de weg van het eerste nummer maar dan nog wat melodieuzer. Het komt vrij krachtig en strak naar buiten. Bij ”Recondite Radiation” komt hun voorliefde voor de band Children of Bodom nog wat meer naar voren, de riffs zijn snel, technische en vreten je van binnen op. Hoe verder je luistert hoe meer Degenerate zijn eigen sound naar voren laat komen. Tot op de seconde weten ze je te vermaken met hun muziek. Vooral in het vijfde nummer gebeurt er van alles. Behalve de krachtige uptempo riffs zijn er breakdowns, veel bas en je krijgt geen te kort aan melodie.

Na vijf nummers gehoord te hebben wil je meer en gelukkig is er meer. Devastation Ahead vervolgt zich met het nummer ”Waves”. Dat Degenerate houdt van diversiteit binnen de nummers komt duidelijk naar voren, van zeer melodieuze nummers, naar thrash nummers of akoestische stukken het heeft het allemaal. ”The Hunted Herd” is een goed voorbeeld van diversiteit binnen de nummers. Van machtige scherpe thrash riffs eindigt het nummer akoestische. Dat ze houden van stijlen wisselen wordt hier nogmaals bevestigd. De opening van het achtste nummer doet me meteen denken aan Death. Maar al vrij snel vergaat die gedachte en neemt hun eigen sound het over. Het laatste nummer op Devastation Ahead is hun titeltrack. Net zoals voorgaande nummers komen dezelfde elementen erin terug en is het snoeihard. Qua vocalen is het gehele album wel een beetje hetzelfde, maar dat is zeker geen slecht ding aangezien ze wel oprecht erbij passen.

Devastation Ahead valt zelf al erg op tussen de schappen door de vel gele kleur, maar daarnaast is de muziek die erop staat ook zeker te waarderen. Wie helemaal weg is van veel melodie, afwisseling, snoeiharde thrash met hier en daar een deathmetal element erin is hier op zijn plek. Naarmate je het album verder luistert hoe meer hun eigen sound naar voren komt. Ze weten er veel diversiteit in te gooien, maar toch hoor je duidelijk dat het bij elkaar hoort. De sound op Devastation Ahead is erg helder en komt hier en daar modern over. Wat het gehele album door opviel was dat de drums ontzettend strak zijn opgenomen. Dit geld overigens niet alleen voor de drums maar voor alles binnen de band. Devastation Ahead is zeker een album dat de moeite waard is om te luisteren. We zijn benieuwd wat Degenerate nog meer te bieden heeft!