Demons & Wizards – III

Het is één van de meest bijzondere samenwerkingen in de wereld van de metal: die van Jon Schaffer en Hansi Kürsch. De gitarist van Iced Earth en vocalist van Blind Guardian zijn al decennia vrienden en hebben in het verleden met Demons & Wizards al mooie dingen gedaan. Eindelijk komt het duo, welke wordt ondersteund door een mooi keurkorps aan ervaren muzikanten, met de derde langspeler. III verschijnt via Century Media, welke op haar beurt de vorige langspelers ook opnieuw op de markt heeft gebracht.

Direct laat Demons & Wizards horen dat de hooggespannen verwachtingen rondom deze nieuwe langspeler niet onterecht waren. Opener ‘Diabolic’, welke met zijn acht minuten één van de langere tracks op III is, gooit verschillende troeven in de strijd. Het meesterlijke stukje songwriting zorgt ervoor dat er symfonische partijen, progressieve rock passages en indrukwekkende vocale lijnen allemaal met elkaar verweven worden. ‘Wolves In Winter’ onderstreept dat Demons & Wizards ook opzwepend te werk kan gaan.

Kürsch en Schaffer hebben voor deze nieuwe plaat van Demons & Wizards elf tracks opgenomen. ‘Timeless Spirit’, welke meer dan negen minuten duurt, bevat akoestische gitaar alsof men terug is bij Led Zeppelin. Dit nummer is zeker één van de meest indrukwekkende tracks op III. De combinatie tussen akoestische passages en knallende metal wordt hier uiterst gebalanceerd in uitvoering gebracht. Toch is het echte magnum opus van III te vinden in ‘Children Of Cain’. De afsluiter van de plaat duurt iets meer dan tien minuten en omvat elementen uit de eerder genoemde stijlen, maar grijpt ook nog naar zowel Pink Floyd als de rustigere kant van Stone Sour en de energie van Dio. Een afsluiter die laat horen hoe groots Demons & Wizards bezig is.

Het was lang wachten, maar dan heeft men ook wat. Demons & Wizards verblijden de wereld waarin metal de boventoon voert met een juweel van een plaat. III onderstreept waarom deze individuen al zolang aan de top staan. Alles klopt.