Deserted Fear – Drowned By Humanity

Wie de artwork van de plaat bekijkt, zal al een donkerbruin vermoeden hebben dat de Duitse band Deserted Fear geen muziek maakt die te plaatsen is in de mainstream top-40. Wie goed kijkt, kan wel meerdere dingen in de afbeelding zien: van een gebergte tot een doodshoofd. Tot zover de artwork, want het draait toch echt om de muziek.
Drowned By Humanity, welke uitkomt via Century Media, telt in de standaardversie elf nummers. Wie geluk heeft, treft ook nog twee bonusnummers aan. Nadat de band in opener ‘Intro’ de luisteraar geestelijk voorbereid op wat komen gaat, zonder het genre zelf te presenteren, weten de Duitsers in ‘All Will Fall’ direct de aandacht volledig naar zich toe te trekken. Het drietal houdt duidelijk van een hoog tempo gevoed door aanstekelijke riffs. De death metal laat de metalhead direct genieten. ‘An Everlasting Dawn’ laat vervolgens horen dat Deserted Fear niet direct van plan is om gas terug te nemen.
‘The Final Chapter’ bewijst dat Deserted Fear ook van uit een minder hoog tempo de death metal vol glans kan brengen, terwijl ‘Reflect The Storm’ daarentegen juist de furie zelve lijkt te zijn. Dat het drietal de luisteraar even vermaakt met ‘Across The Open Sea’, hoeft niet per sé. Beter gaat een band direct vol gas door, of speelt deze een intermezzo dat nog ruikt naar metal. Gelukkig is dat moment zo voorbij en doet ‘Welcome To Reality’, wat dan ook weer een passende titel is, het moment daarvoor ook snel vergeten. De death metal van het drietal knalt uit de speakers.
Het is met deze nieuwe plaat van Deserted Fear maar weer eens bewezen: de death metal hoeft niet vanuit een groot gezelschap op de plaat gezet te worden om te kunnen knallen. De metalhead zal het niet erg vinden om ondergedompeld te worden in de sound op Drowned By Humanity.

Latest posts by Ralf W. (see all)

Realisatie: Rick van Geel