DET EVIGA LEENDET – Lenience

Zweden staat natuurlijk bekend om dingen als de Ikea maar ook natuurlijk om hun black metal scene. Det Eviga Leendet, zo luid de naam van de band. Det Eviga Leendet betekent het eeuwige leven. De naam en inspiratie hebben ze van Pär Lagerkvist’s 1920. Heel kort samengevat gaat het over: a large group of dead people who are stuck in the dark with nothing to do besides talk in order to pass eternity. Het album Lenience is een re-release. Oorspronkelijk kwam het in oktober al uit via een Amerikaans label. Het is natuurlijk opmerkelijk om te zien dat je een album die nog geen jaar oud is meteen opnieuw uitbrengt. Echter dit keer gaat het via Amor Fati Productions. Lenience heeft zes nummer die samen voor iets langer dan 30 minuten aan Zweedse atmosferische black metal zorgen.

Het album gaat van start simpelweg met het nummer O. Gewoon simpel O. Het betreft een nummer van een paar minuten dat gewoon instrumentaal is zonder te veel poespas. De naam O past daarom er wel goed bij maar de verdere gedachtegang erachter is niet bekend. Bij het tweede nummer op de plaat maken we kennis met de vocalist die we tot nu toe nog niet hebben gehoord. De sfeer die opgewekt word voelt kil aan en somber. Door de typische black metal partijen hoor je hier en daar ook veel melodieuze stukken. Ondanks de sfeer zo somber is, is het tegelijkertijd ook erg luchtig doordat er stukken zijn die alleen instrumentaal zijn en het daardoor minder zwaar valt. Bij ”Repent” voel je heel erg duidelijk de emotie in het nummer. Dit komt onder andere doordat de harmonie tussen alles zit echt goed in elkaar. Het is dan erg somber maar toch zit er zeker iets moois in en neemt het je echt mee op reis.

”Embark” is net zoals voorgaande nummers krachtig en bomvol snoeiharde atmosferische black metal. Het is een nummer waarin de bas extra naar voren komt en waardoor het een stuk zwaarder klinkt. Echter hoor je hier en daar wel riffs die zich bekend voor doen. Stukken waarvan je toch denkt dat je het al eerder voorbij hebt horen komen. De afbouw van sommige nummers op het album zorgen echt voor nog meer sfeer. Dit omdat het rustig aan afbouwt en je vaak uiteindelijk alleen nog maar wat effecten hoort. Na deze rustige afbouw komt er vrij snel een energievolle opening van het een-na-laatste nummer ”Stellar”. Het is ruw, passievol en krachtig. De vocalen passen hier perfect op. Dit omdat het erg meeslepend is en afwisselend. De breakdown die ze hebben is vol met passie en sfeer. Echter mis ik wel een beetje vocalen op de breakdown. Nu zonder vocalen erop is het nog steeds erg goed maar in mijn ogen had het nog iets meeslepender kunnen worden. Tot slot eindigt het met hun titeltrack ”Lenience”. De laatste zeven minuten die we nog kunnen genieten van hun want hierna houdt het jammer genoeg op. Hopelijk komt er snel een nieuw album tevoorschijn want dit smaakt naar meer.

Het album is natuurlijk niet zo vrolijk en bevat veel emotie. Het is fijn om te zien voor de band dat ze nu een label hebben waar ze beter bij passen. Ze hadden natuurlijk ook niet veel keuze omdat Fallen Empire Records ermee is gestopt. Gelukkig voor hun hebben ze nu weer een lichtpuntje en kunnen ze weer aan de slag met nieuwe muziek. Want in de tussentijd zijn we redelijk benieuwd wat de band nog meer voor ons in petto heeft. Dit album van 30 minuten is nogal snel afgelopen en we willen graag meer van hun snoepen. Van de verschillende post-black metal bands van afgelopen periode is Lenience zeker een album dat hoog scoort. Dit omdat alle instrumenten een harmonie die erg goed uitpakt en het erg strak en krachtig in elkaar zit. Hier en daar hoor je ook wat effecten en doorheen die de sfeer krachtiger maken. Voor echte fans van atmosferische black metal is het zeker een aanrader.