Disowning – Human Cattle

Eigenlijk is het wel een opvallend feit: de Canadese death metal machine Disowning komt met hun eerste langspeler uit hun carrière via het Franse Xenokorp. Men zou kunnen denken dat Xenokorp louter uit Franse bands bestaat, maar dat blijkt niet zo te zijn. Het is wel zo dat Disowning uit Quebec komt, het Franstalige gedeelte van Canada. Hun langspeler heet Human Cattle.

Geen intro, gelijk knallen. Zo hoort het. Disowning heeft met de opener ‘Ghost Area’ de smaak gelijk goed te pakken. Hun death metal klinkt goed. De muziek is zowel zwaar, hakkend als melodieus. De gitaarsolo, welke wordt gevolgd door een strakke versnelling op de drums, is daar een goed bewijs van. De fade out in het nummer zorgt er tevens voor dat de volgende track, ‘Battle Of Neverness’, er snoeihard inhakt. Dat nummer laat overigens op zijn beurt horen dat Disowning ook strakke gitaarriffs als bruggetjes kan inzetten. Ideaal voor overgangen. Dat death metal ook gebaat is bij een puike bassist, laat Disowning in ‘Another Piece In My Collection’ horen. Daar laat bassist Adrien Dieu horen niet alleen de lage noten goed te beheersen, maar ook hoog uit de voeten te kunnen. Onderscheidend.

Op Human Cattle heeft Disowning tien nummers geplaatst. Dat de schijf net geen veertig minuten duurt, komt doordat deze Canadezen de muziek tamelijk evenredig verdelen. Geen track duurt minder dan drie minuten en alleen afsluiter ‘The Storm Before The Storm’ passeert de grens van de vijf minuten, zij het met slechts één seconde. Ondanks dat de tijdsduur van de songs redelijk overeen komt, weet de band wel te waken voor het feit dat eenheidsworst op de loer ligt. In ‘Intoxicated By The Illusion’ weet men zowel op een laag, slepend tempo met melodie de luisteraar in te pakken als met geniale, strakke uptempo death metal. In  de eerder al aangehaalde afsluiter ‘The Storm Before The Storm’ flirt men met de grindcore, knalt men in überstrakke death metal en durft men het ook nog aan om openlijk de dans met de groove aan te gaan, zonder afstand te nemen van de death metal. Hulde daarvoor.

Xenokorp heeft met deze Canadese death metal band weer een mooie troef in handen. De Franse platenmaatschappij weet al vaak de krenten uit de pap te halen en doet dat hier niet anders. Human Cattle is death metal zoals men brute death metal anno 2019 mag verwachten. Een absolute knaller.