Elusion – Singularity

Soms valt het kwartje bij een plaat niet direct. Dan kan er voor worden gekozen om een plaat genadeloos de grond in te stampen of er kan voor worden gekozen om de plaat wat meer tijd te geven omdat er wel potentie in gehoord wordt. In het geval van de Belgische band Elusion gold het laatste. Singularity is verschenen via het Spaanse Art Gates Records en wordt verspreid door Rock Inc. in de Benelux.

Om Elusion goed te begrijpen, kan het beste ‘The Strive’ geluisterd worden. Daar komen veel elementen uit hun brede sound samen. De heldere vrouwelijke vocalen worden afgewisseld met de keerzijde van de vrouw: de bruutheid. De mannelijke afwisseling en het koor zorgen alleen al op dit gebied voor veel gelaagdheid. Alleen dat is al interessant genoeg. Muzikaal zit er ook veel in. Men zou kunnen denken aan symfonische metal, terwijl er ook nog flirts met de black metal inzitten. In ‘Lovelorn’, wat een indrukwekkend duet is, komen daar ook nog de strakke ritmes van de industrial bij, terwijl de opening van dat nummer op zijn beurt weer sterk doet denken aan het Noorse Tempel.

In iets meer dan vijftig minuten schotelt Elusion de luisteraar tien tracks voor. Misschien zijn deze nog het beste te vergelijken met het werk van Ayreon. Door het gevarieerd inzetten van de vocalen ontstaat er een hoorspel waar menig musical nog van kan leren, terwijl de muzikale landschappen stuk voor stuk schitterend zijn, maar ook heel afwisselend. In dat kader kan de muziek van Elusion op Singularity ook worden omschreven als de muzikale vertolking van de Trans-Siberië Express. Vele landschappen passeren, maar het geheel blijft. ‘In Eternity’ is heel anders dan het lange ‘Anamnesis’, maar de rode draad is tastbaar.

Singularity is misschien niet direct het album dat in een keer zal vallen. Ondanks het ruime aanbod van muziek in deze tijd is het zaak deze schijf toch de tijd en zijn luisterbeurten te gunnen. Wie dat geduld kan opbrengen, zal daar geen spijt van krijgen en dit kunstwerk gaan waarderen.