Epica – Design Your Universe – Gold Edition

Het was 2009. De Nederlandse symfonische metalband Epica had net drummer Arien van Weesenbeek en gitarist Isaac Delahaye verwelkomd. Met hen in de gelederen kwam Design Your Universe uit. Die plaat, waarop alleen de huidige bassist, Rob van der Loo, nog niet te horen was, bracht Epica veel goeds. Om het tienjarig jubileum van Design Your Universe te vieren komt Epica met de Gold Edition van deze release. Net als destijds is Nuclear Blast het label.

Design Your Universe – Gold Edition bevat in tegenstelling tot het origineel twee schijven. De artwork is ook aangepast. De kleuren zijn nu zwart en goud, wat een zeer elegante uitstraling met zich meebrengt. De eerste dertien tracks behoren tot de bekende tracklist van het origineel. Wel is dit deel van de release aangevuld met ‘Incentive’. De metal in Epica komt hier duidelijk naar voren. Headbangers zullen los kunnen gaan op de diepe grunts van Mark Jansen hier.

Het is echter de tweede schijf die Design Your Universe – Gold Edition pas echt interessant maakt, zonder het bonusnummer ‘Incentive’ te kort te doen. De toegevoegde schijf bevat een vijftal nummers die zijn uitgevoerd in een akoestische setting. Dat geeft een heel ander beeld van de tracks. Een glansrol is hier weggelegd voor toetsenist Coen Janssen. Ook zangeres Simone Simons grijpt deze setting aan om op een mooie, vaak ingetogen wijze te schitteren. ‘Burn To A Cinder’, ‘Our Destiny’, ‘Unleashed’, ‘Martyr Of The Free Word’ en ‘Design Your Universe’ zijn stuk voor stuk zeer de moeite waard. De laatste genoemde track steelt met zijn meer dan acht minuten intelligente akoestische symfonische partijen de show. Daar laat Epica horen dat hun nummers ook fier overeind blijven als de elektrische gitaren en opzwepende drums achterwege blijven.

Heruitgaves zijn niet altijd een even groot succes. Wie van Epica houdt, zal in Design Your Universe – Gold Edition  juist wel een zeer mooie toevoeging aan de collectie vinden. Voor hen die nog niet bekend zijn met deze internationaal zeer gewaardeerde metalband van Nederlandse bodem valt op deze manier uiterst goed te horen hoe breed de muziek van dit zestal is. Zo’n plaat mag gevierd worden.

Latest posts by Ralf W. (see all)