Erlend Apneseth Trio – Salika, Molika

Als men denkt aan een trio, dan denkt men aan drie mensen. Bij de nieuwe release van Erlend Apneseth Trio valt het daarom op dat er achterop de release bij de muzikanten vier personen genoemd worden. Hoe kan het dan dat het hier om een trio gaat? Juist, er is een gastmuzikant bij. Salika, Molika komt uit via Hubro.

Naast de vaste bezetting van het Erlend Apneseth Trio is ook Frode Haltli op Salika, Molika te horen. Zijn accordionkunsten geven deze wereldse muziek, waarin de fluit, de viool en de percussie leidend zijn, extra schwung. In ‘Cirkus’ is dat experiment goed te horen. Erlend Apneseth Trio neemt de luisteraar daar mee op reis. In dit geval is een 19e eeuwse kermis het decor, zo lijkt het. In dat kader kan men hier ook beter spreken van een hoorspel dan van standaard muziek. De terugkerende elementen zorgen voor herkenning, maar juist het loslaten van een vaste structuur maakt deze muziek onderscheidend.

Hoewel de muziek van Erlend Apneseth Trio soms werelds aandoet, en daardoor misschien niet van deze tijd lijkt, heeft men een troef in handen waarmee men de brug naar het heden vloeiend laat neerdalen: samples. Het gebruik van die samples, zoals in ‘Mor Song’ en ‘Salika, Molika’, zorgt voor een nieuwe laag in de muziek. Bij die twee tracks lijkt het alsof Moby zich in heeft gelaten met het proces van deze plaat. In ‘Takle’ lijken deze Noren juist meer op de Arabische tour te gaan. De klankkleuren moeten meer in die hoek van de wereld gezocht worden, terwijl de ingesamplede vocalen de luisteraar het idee geven in een bedoeïen stam te zijn beland. Een verrassende zet.

Erlend Apneseth Trio heeft met Salika, Molika geen plaat gemaakt die direct voor het grote publiek is. Hun kunst is een wereld smeden middels muziek en in die missie is het gezelschap meer dan geslaagd.