Exoterm – Exits Into A Corridor

Supergroepen vindt men tegenwoordig in alle vormen en formaten. In het geval van Exoterm is het stempel supergroep echter wel meer dan terecht. De vier leden, afkomstig uit Noorwegen en de Verenigde Staten van Amerika, hebben in Brooklyn, New York, de plaat Exits Into A Corridor opgenomen. Die schijf verschijnt via Hubro.

Exoterm bestaat uit bassist Rune Nergaard, saxofonist Kristoffer Berre Alberts, gitarist Nels Cline en drummer Jim Black. Die laatste weet de show aardig te stelen. Waar het geheel jazz-georiënteerd is, durft deze meester van de slagwerken in ‘Forest Mist – Night’ het aan om een Tool-esk landschap te creëren waarop de overige drie hun kunsten mogen tonen. Juist, daar weet de jazz gewoon te rocken. De puzzelstukjes passen verdomd goed. Als er bruggen gebouwd zouden moeten worden tussen de genres, dan leent dit nummer zich daar uitstekend voor.

Anderzijds heeft de zes tracks tellende plaat ook genoeg momenten waarvan de liefhebber van jazz enorm zal smullen, maar die voor mensen die wat verder van dat genre staan misschien wat veel gevraagd zijn. ‘Two More Times’ lijkt tegen het eind een zooitje ongeregeld voor de leek, maar wie zich er beter in verdiept, zal de extase tot op het bot voelen. De pure energie van de muzikanten komt daar vrij. Liefhebbers van jazz zullen er van smullen.

Exits Into A Corridor is meer dan een half uur genieten van muzikanten die weten wat ze doen omdat hun gevoel hen de juiste raad geeft. De glansrollen worden hier door alle vier de muzikanten vertolkt. De ultieme kunst van het maken van muziek.