Fallujah – Undying Light

De Amerikaanse metalband Fallujah werd in de begindagen van hun carrière nog in de hoek van de deathcore geplaatst. Inmiddels is dat stempeltje veel te beperkt voor het uit Calefornië afkomstige gezelschap. De technische death metal van Fallujah schuwt ook de progressieve invloeden niet. Via Nuclear Blast komt de groep met Undying Light.

Undying Light, welke de opvolger is van het in 2016 uitgekomen Dreamless, schotelt in een kleine drie kwartier aan muziek de luisteraar tien tracks voor. Daarbij zijn er geen extreem lange nummers of irritant korte tracks te vinden op deze release. Dat scheelt al. Fallujah laat op Undying Light goed horen dat hun evolutie nog niet stil staat. Waar de meedogenloos harde metal in onder andere ‘Sanctuary’ zegeviert, laat de band juist in andere nummers horen dat ze het extreme genre ook weten te combineren met invloeden van ver daar buiten. ‘Glass House’ laat duidelijk de invloeden van de progressieve metal horen. Hierdoor bouwt de band het nummer uitermate sterk op, waarbij goed geplaatste noten en indrukwekkend drumwerk hand in hand kunnen gaan.

Wie de geschiedenis van Irak een beetje kent, weet dat Fallujah een stad is die Saddam Hussein hoog had zitten. Het is ook de stad waar tijdens de vele belegeringen gruwelijke zaken hebben gespeeld, tot gifgas aan toe. Die extremen in de historie vertaalt Fallujah ook naar de muziek. Ze hebben een keiharde kant, waarbij de overstuurde schreeuw doet denken dat dit het laatste is wat gegeven kan worden, zoals in ‘Last Light’, maar weet de band ook de gelaten rust in de mysterieuze mist een plaats te geven. Daar is ‘Distant And Cold’ een goed vorobeeld van. Dat Fallujah geen standaard metalplaten maakt, mag inmiddels bekend zijn. Dat de groep zijn sound toch nog steeds weet bij te schaven waardoor men op een nog indrukwekkendere wijze alles en iedereen murw beukt, is een groot compliment. Undying Light laat horen dat deze metalhead nog niet aan hun top zitten.