Fateful Finality – Executor

Als men aan Duitsland in combinatie met thrash metal denkt, komt men al snel uit bij grootheden als Kreator en Destruction. Echter, de Duitsers hebben nog veel meer bands die in de schaduw van de big four de Duitse thrash bespelen. Fateful Finality is daar een voorbeeld van. Via Fastball Music komt dit viertal met Executor, hun vierde langspeler.

De in 2007 opgericht band schotelt in de standaard versie van deze plaat acht tracks voor. Wie geluk heeft, bemachtigt de uitgave met twee bonustracks. Die twee tracks zijn echter wel de moeite waard. Het betreffen namelijk twee opvallende covers. Iron Maidens ‘Moonchild’ wordt voorzien van een mooi thrash jasje, terwijl Motörheads ‘Overkill’, welke min of meer verstopt is op deze plaat, op geheel eigen wijze – geheel thrash – Lemmy en consorten eert. Die twee tracks rekken de speelduur van Executor naar 42 minuten. Wie beseft dat deze tracks samen tien minuten duren, snappen dat de originele speelduur misschien ietwat kort is.

De kracht van Fateful Finality is natuurlijk thrash, thrash en nog eens thrash. Toch durven de vier heren het ook aan om af en toe wat buiten hun zo vertrouwde genre te snoepen. Dat blijkt in het brute ‘They Breed The Dead’. Wie daar zou stellen dat Fateful Finality ook invloed haalt uit de death metal, zou zomaar geloofd kunnen worden. Dat soort wendingen in de krachtige thrash van Fateful Finality maken het luisteren naar Executor erg aangenaam.

Thrash maken in een land waar zulke internationaal aanbeden bands vandaan komen, kan moeilijk zijn, maar het kan ook inspirerend werken. In het geval van Fateful Finality kan van het laatste worden uitgegaan. Executor is een mooie gelegenheid om het stokje van de thrash door te geven.