Fischer-Z – Swimming In Thunderstorms

‘The Worker’. Om zomaar even een van de vele hits van Fischer-Z te noemen. De groep rondom John watts draait al in de muziekwereld mee sinds eind jaren ’70 van de vorige eeuw. De band is still going strong. Dat uit zich in de nieuwe langspeler. Via So Real komt Fischer-Z met Swimming In Thunderstorms.

De titel verraadt al dat er best wel eens risico genomen kan worden. Dat risico zit hem niet in de muziek. Fischer-Z, waarvan het na al die jaren nog steeds haast onmogelijk is om hen van een stempeltje te voorzien, staat nog steeds voor een breed scala aan rock, waarbij de punkinvloeden duidelijk zijn. Daarbij durven John Watts en co ook tegendraads te zijn. Dat is niks nieuws, maar wel belangrijk om te weten dat dit na al die jaren nog steeds geldt. Opener ‘Big Wide World’ laat dat muzikaal gelijk horen. Als er dan op dat moment aan een referentie gedacht moet worden, zou Talking Heads het beste zijn. Echter, waarom zou men deze muziek proberen te refereren aan andere bands. Fischer-Z heeft in zijn historie juist laten zien zelf die maatstaf te zijn.

De veertien nummers op Swimming In Thunderstorms laten dat ook horen. ‘Films With Happy Endings’ klinkt alsof The Beach Boys samen zijn gegaan met Editors, terwijl ‘No Behemia’ de rust van de piano centraal stelt. ‘The Islamic American’ staat voor het oog voor verhaal in de muziek en ‘Love Train Drama’ neemt een vleugje groteske invloeden mee in hun kunstzinnige rock. Kortom, ruim vijftig minuten dansen op een kleurrijk palet waar onder andere de rock en punk gemarmerd in elkaar zijn overgelopen.

Zwemmen in onweer, of metselen op een dag die voor velen bestempeld is als rustdag – zondag, is een mooie metafoor voor doen wat anderen niet zouden doen, wat anderen een risico vinden. Juist daarom staat Fischer-Z al zolang op de bühne van goed gevulde zalen. Swimming In Thunderstorms is een veelzijdige plaat die de grootsheid van Fischer-Z onderstreept.