Forever – Forever

Forver
Forever
Release datum: 19-04-2019

Zweden! ja dan denken de meeste meteen aan de Ikea. Dat de mensen in Zweden goed zijn met dingen in elkaar zetten word bevestigd met het nieuwe solo project Forever. Het solo project is van Jonas Wikstrand (Enforcer en ex bandlid van Black Trip). Dit album komt aanstaande vrijdag (19-04-2019) uit. Forever is een 70s/ vroege 80s AOR (Adult Oriented Rock) radiorock band. Jonas heeft het gehele album zelf geschreven en geproduceerd. Hiervoor heeft hij ook een aantal gastmuzikanten laten meespelen. Het album is vervolgens opgenomen in de Hvergelmer studio’s in Zweden. Volgens Jonas is dit album Forever het album waar hij al jaren van droomt. Uiteindelijk is het hem gelukt om een album van 10 nummers inelkaar te zetten. Hij geeft ook aan dat hij ontzettend blij is met hoe het album er uiteindelijk uit ziet. Dus laten we snel een duik nemen in Forever!

Voordat ik het album opzette had ik nog geen idee wat ik hiervan kon gaan verwachten. Het album start met het nummer ”Anywhere You’ve Gone”. Het nummer was even wennen. Vooral door de begeleidende stemmen van de zangeressen Elin Wikstrand en Kerstin Krogh. Het nummer wordt opgevolgd door ”call out my name”. Het nummer is zeker catchy. Het is zeker een nummer die wat toegankelijker is dan het voorgaande nummer. ”call out my name” wordt versterkt door de neef van Jonas. Een wat typisch rocknummer op het album is het nummer ”Train”. Het doet zich bekend voor maar met de variatie in de gitaar riffs maakt het weer beter. Tot slot komen we aan bij het laatste nummer van de eerst helft. ”Rosebud” een opmerkelijk nummer op deze plaat die je er zo uit haalt. Het sleurt je mee in een epische 70s/ 80s sfeer.

Na een geslaagde eerste helft komen we aan bij de rest. De sfeer die ze hebben gecreëerd bij ”Rosebud” komt terug in een nieuw jasje namelijk bij “Runaway Through Time”. Het nummer wordt begeleid door zijn broertje op de lead gitaar. Het nummer wordt naar mate van tijd eentoniger. Op een plaat wat voor de rest zo goed in elkaar zit is dat zonde. Uiteindelijk komen we aan bij een ”rustiger” nummer ”Hell to Pay”. De sfeer die ze oproepen is anders dan voorgaande nummers. Het nummer is op deze plaat opvallend. Forver staat vol met dingen die je niet zag aankomen. Zo ook het nummer ”Mayday’. Het nummer is afwisselend en catchy. Het 9e nummer van deze plaat is vergelijkbaar met de rest. Maar het laatste nummer is weer wat nieuws. Het nummer heet ”Hope”. Hierin laten ze nog even zien wat voor diversiteit een nummer kan hebben.

Elk nummer in het album zijn op hun eigen manier verschillend maar toch passen ze weer heel goed bij elkaar. Het is Jonas goed gelukt om een sfeer te creëren die echt bij de jaren 70/80 hoort. Jonas gaf al aan dat hij heel erg blij is met het resultaat en na het luisteren kan ik dat zeker begrijpen. Hij heeft echter niet alleen mensen die hij kent gebruikt voor het album maar ook zijn eigen familie. Dat Jonas dus niet alleen getalenteerd is in drummen wordt op Forever wel duidelijk gemaakt. Het album Forever is wel een wat lastiger album om in te komen maar als je er eenmaal in zit is het zeker een album dat goed voor de dag komt. Over het algemeen wekt het album niet alleen een 70s/80s sfeer op maar ook een vrolijke sfeer.