Frantic Amber – Bellatrix

Bellatrix is Latijns voor de vrouwelijke krijgers. Dat is dan ook het thema van de langspeler van de Zweedse metalband Frantic Amber die vorig jaar uit is gekomen. Ondanks dat de groep al sinds 2008 bestaat, is Bellatrix pas de tweede langspeler van deze uit voornamelijk dames bestaande band. Bellatrix is verschenen via GMR Music Group.

Bellatrix start met de intro ‘Warrioress Overture’. Daarna wordt direct de toon gezet met ‘Scorched Earth’. De melodieuze death metal wordt niet alleen gedragen door de strakke ritmes, maar ook door de melodielijnen. Waar de band twee gitaristes herbergt, is ook bassiste Madeleine Gullburg Husberg daar een belangrijke pion in. Haar baspartijen zijn een lust voor iedereen die iets heeft met de lage tonen van dit instrument.

Frantic Amber heeft op Bellatrix negen tracks staan. Samen zijn die goed voor vijfenveertig minuten aan knallende metal. De death metal van de groep springt er mede uit doordat zangeres Elizabeth Andrews haar vocalen krachtig op de luisteraar afvuurt. ‘Lagertha’ laat dat goed horen.

Afsluiter ‘The Black Knight’ is niet alleen de langste track van Bellatrix, het is ook de song die laat horen waar de groep allemaal voor staat. De sferische opening wordt gevolgd door een instrumentale passage die breder rijkt dan alleen de death metal, zonder dat genre volledig uit het oog te verliezen. Zodra Andrews haar vocalen in de strijd gooit, is het heerlijk losgaan op de muziek van Frantic Amber. Of men nu wilt headbangen of een moshpit wilt bouwen, het leent er zich allemaal voor. En voor wie het nog niet door had, toont Frantic Amber nog eenmaal ook dat de gitaristes samen de melodielijnen ijzersterk voor elkaar hebben.

Wie er eerder dit jaar in de Musicon te Den Haag bij was, wist al dat Frantic Amber live een genot was. Bellatrix bewijst dat deze Zweedse melodieuze death metal band de zaken ook op plaat zeer goed voor elkaar heeft.