Freak Injection – Daddy Is The Devil

De Franse rockband Freak Injection is een opvallend voorkomen. Frontvrouw Charlie is met haar bijzondere kledingstijl en uitdagende kleuren in haar haren niet de vrouw die men direct verwacht, maar wel één die weet wat rocken is. Dat bleek al op de EP Freak Is Fashion. Inmiddels heeft de band al in het voorprogramma van onder andere Ministry gespeeld. Reden om nu met de volgende stap te komen: de langspeler. Die komt met de titel Daddy Is The Devil.

De muziek van Freak Injection combineert elementen van de rock met die van de industrial. De schelle vocalen van Charlie doen soms ook denken aan een combinatie van een overstuurde Björk die zich op de rock stort met de onnavolgbare Nina Hagen. Dat is bijvoorbeeld in ‘Crosses’ goed te horen. Charlie durft daar zowel zwoel als schel en hoog uit de hoek te komen, waarmee ze de gewaagdheid van Björk in zich heeft, terwijl het ook tegen alles aanschopt, zoals Nina Hagen dat deed. Dat zorgt wel voor een opvallende doch aanstekelijke combinatie.

De industriële invloeden in de muziek van Freak Injection zijn soms ook erg dansbaar. In dat kader is ‘Evil Raccoon Party!’ klinkt dan ook alsof Marilyn Manson, Nine Inch Nails en The Prodigy samen op het podium staan onder aanvoering van de eerder al aangehaalde Nina Hagen. Daar ligt ook de kracht van deze Franse band. Het is allemaal niet wat men gewend is, waardoor het in eerste instantie een beetje wennen is. Toch is het aantrekkelijker dan verwacht. ‘Sex Me’ is gewaagd, maar daarom ook een verleidelijke track.

Freak Injection bleek op de EP Freak Is Fashion al geen band te zijn als dertien in een dozijn. De langspeler Daddy Is The Devil zet die lijn sterk door. De plaat zorgt ervoor dat Freak Injection een verrassende, ietwat eigenzinnige band blijft die zich sterk onderscheidt van de mainstream, zonder dat publiek te verliezen.