From Hell – Rats & Ravens

De Amerikaanse metalband From Hell is een groep die in 2010 is ontstaan, maar nog niet louter veel van zich heeft laten horen. Dat is ook niet gek, gezien de leden ook allemaal nog andere bands en projecten hebben. In 2014 kwam hun eerste langspeler uit. Het tienjarig bestaan van de band grijpt de groep aan om de tweede langspeler uit te brengen. Via Fastball Music komt From Hell met Rats & Ravens.

From Hell vindt zijn oorsprong in de thrash en death metal. Dat is ook iets wat in de tien tracks op Rats & Ravens duidelijk naar voren komt. Behalve opener ‘Dark Heart’, wat slechts een intro is, ademt From Hell nog steeds de heetheid van de thrash en death, al durft de groep ook soms een stap terug te nemen. Daarover later meer.

Rats & Ravens is de eerste schijf met Wes Anderson als drummer. Hij kwam na het uitkomen van Ascent From Hell, wat de debuutplaat was, bij de groep. Overigens is Steve Smyth gitarist in From Hell. Hij is met zijn ervaring in Testament, Nevermore en Vicious Rumors geen onbekende voor de liefhebber van metal.

‘They Come At Night’ en ‘Lilium’, wat de eerste twee echte tracks zijn op Rats & Ravens laten horen dat From Hell op een pakkende wijze de liefhebber van thrash metal kan grijpen. Waar het daar niet bijster origineel is, komt dat in ‘The Witch’ duidelijker naar voren. In die track weet From Hell ook de cleane vocalen te omarmen. Naast de thrash krijs is dat een aangename variatie.

Die verrassing zit hem ook in het langzame en donkere ‘Don’t Cry For Help’. Daar blijkt From Hell ook in staat om een prima metalballad op de planken te brengen. De oorsprong van de band blijft duidelijk, maar het terugnemen van het gas zorgt ook voor een mooie afwisseling op deze schijf. Het mysterieuze ‘Three And Nine’ is daar op een heavy manier ook een voorbeeld van. Daar betreft het geen ballade, maar een haast mystiek spel waarbij de donkere achtergrondvocalen de donkerte lijken te aanbidden.

De langste track op Rats & Ravens is ‘Body Rats’. Waar het nummer in het begin nog wat zaken een aantal keer aan het herhalen is, komt de verrassing in het tweede gedeelte. From Hell grijpt hier naar andere ritmes, gooit er een daverende lange, afwisselende solo in waarbij de gitaristen met elkaar lijken te duelleren en komen er nog andere vocalen bij. Zeker dat instrumentale deel zal ook de luchtgitaarspeler helemaal in de zevende hemel brengen.

De door death beïnvloede thrash metal van From Hell is goed verzorgd, klinkt rauw en giert vaak genoeg door de speakers. Rats & Ravens laat horen dat From Hell deels makkelijk op te pakken is, maar dat de groep ook verrassingen in de strijd durft te gooien. En dat wordt gewaardeerd.