Grand Magus – Wolf God

In 2016 was er een plaat die hoog scoorde bij veel gitaarliefhebbers: Sword Songs van het uit de Zweedse hoofdstad Stockholm afkomstige Grand Magus. Die band heeft inmiddels de opvolger van die internationaal goed ontvangen plaat klaar. Wolf God komt eveneens uit via Nuclear Blast.

De heavy metal van dit drietal wordt gedreven door de melodie. Nadat opener ‘Gold And Glory’ de luisteraar naar andere sferen heeft gebracht, zet Grand Magus gelijk de titeltrack in. Dan blijkt direct dat de band geen plan heeft om een stapje terug te doen. Gave riffs, aanstekelijke solo’s en herkenbare structuren zorgen ervoor dat de luisteraar direct met zijn hoofd mee gaat deinen op de muziek. Nog voor het eind van dat nummer is de luchtgitaar al in de hand genomen.

‘A Hall Clad In Gold’ is een goed voorbeeld van het feit dat de muziek voortkomt uit jams. Het einde van dat krachtige nummer heeft de energie van een eind bij een liveoptreden. Die energie is goed vast weten te leggen, wat knap is. ‘Brother Of The Storm’ laat horen dat Grand Magus ook op een lager tempo de luisteraar weet vast te houden. Juist dit midtempo, zware nummer geeft de plaat wat extra’s.

Op Wolf God staan in het totaal tien tracks. De speelduur is iets minder dan veertig minuten. Misschien zijn er tongen beweren dat dit wat aan de korte kant is, maar de monden van die tongen zullen zijn gesnoerd als men Wolf God in zijn geheel heeft geluisterd. Grand Magus verveelt namelijk geen moment. In dat geval is het beter om negen keer, want de opener wordt even niet meegeteld, overtuigend uit de hoek te komen, dan er opvullers bij te plaatsen.

Sword Songs had de lat voor de nieuwe plaat van Grand Magus al erg hoog gelegd, maar een band in topvorm kan elke hoogte aan. Wolf God is daarom meer dan een waardig vervolg op die plaat. Heavy metal om wakker gemaakt voor te worden.