Hans Frederik Jacobsen – Øre

Er zijn twee zaken die voor een muzikant belangrijk zijn: zijn gehoor en zijn instrumenten. Die twee staan ook op de nieuwe plaat van de Noorse multi-instrumentalist Hans Frederik Jacobsen centraal. De cover van de plaat laat veel verschillende instrumenten, van gitaren tot aan fluiten, zien en komt met de naam Øre, wat Noors is voor ‘oor’. De plaat verschijnt via Heilo.

Hans Frederik Jacobsen speelt niet alleen met de oor als zintuig, hij bespeelt alle zintuigen van de luisteraar. Opener ‘Du Spor’ neemt de luisteraar in een kleine vier minuten mee op wereldreis, waarbij de fluit centraal staat. ‘Katt of Mus’ is een verrassend hoorspel waar de fluit wederom een centrale positie inneemt. ‘Lang natt’ is daarna pas de eerste track waarin de gitaar de basis echt weet te leggen. Hier doet de fluit later zijn intrede, alsof men in een rustgevende attractie van De Efteling zit. De klanken uit het Verre Oosten zijn hier verantwoordelijk voor.

In het totaal staan er op Øre zeventien nummers. Dat lijkt veel, maar doordat veel tracks niet bijster lang van aard zijn, duurt de schijf in zijn geheel nog geen vijftig minuten. Het knappe van de muziek van Hans Frederik Jacobsen en zijn begeleidingsband is dat zij nergens vervallen in een eentonige, voorspelbare sound. Dat is hun kracht. Doordat de fluit en andere blazers grotendeels het voortouw nemen op deze wereldreis, dompelen deze Noren de luisteraar wel flink onder in de wereldse muziek. ‘Nu Flyer Jeg Til Min Nade’ is daar een goed voorbeeld van. De fluit doet Chinees aan, wat door de andere instrumenten alleen maar wordt onderstreept. Die sfeer wordt wel sterk weggezet, wat knap is.

De liefhebbers van instrumentale muziek waarin fluiten en blazers democratisch aan de macht zijn, zitten bij Hans Frederik Jacobsen goed. Øre is een plaat die deze instrumenten en hun melodieën op een knappe wijze op een voetstuk zet.