Harbour of Souls – Doomsayer EP

De Zeeuwse band Harbour Of Souls is geen onbekende van White Room Reviews. Hun EP Mountain Of Fire werd terug in 2016 goed ontvangen en daarbij heeft de band zowel op het foor White Room Reviews georganiseerde T-Monium in Gebouw-T te Bergen Op Zoom als March Of The Black Horse in Roosendaal gespeeld. Die band is nu terug met een nieuwe release. De EP Doomsayer komt via Headbangers Records/Big Bad Wolf Records uit.

Deze nieuwe release van de heren telt vijf nummers. Hun heavy metal is wederom doordrenkt van heerlijke melodielijnen, waarmee de band zijn fanbase makkelijk zal uitbreiden.  De titeltrack van deze bijna vijfentwintig minuten durende extended play is daar een goed voorbeeld van. Het mooie hierbij van Harbour Of Souls is dat deze band melodie ook tijdens de zanglijnen durft in te zetten, naast de pakkende licks en solo’s. ‘Queen On Her Throne’ laat dat ook goed horen.

Wie de muziek van Harbour Of Souls zou moeten linken aan andere bands, zal niet direct één band kunnen noemen. Invloeden van Iron Maiden lijken hoorbaar te zijn, maar ook Thin Lizzy en Black Sabbath zouden zomaar hun sporen na kunnen laten bij deze mannen. Die laatste komt bijvoorbeeld in ‘Ministry Of Power’. De opening van dat nummer sluit mooi aan bij Black Sabbath, terwijl daarna meer stijlen van invloed lijken. Dat maakt het luisteren naar deze band ook leuk; het klinkt vertrouwd maar is ook gelijk eigen genoeg om geen kopie van inspirerende bands te zijn.

De vijf nummers zijn voorbij voordat men er erg in heeft. Dat komt bij Harbour Of Souls niet omdat de tracks zo kort zijn, maar omdat ze goed klinken. Zowel inhoudelijk als productie heeft Harbour Of Souls de zaken op de EP Doomsayer goed voor elkaar. Een mooi vervolg op Mountain Of Fire. Op naar de langspeler?