Hasse Fröberg & Musical Companion – Parallel Life

In de wereld van de progrock is de Zweedse Hasse Fröberg geen onbekende. Dat zorgt er ook voor dat hij goede, ervaren muzikanten om zich heen kan verzamelen die maar wat graag met hem samen willen werken. Zijn nieuwste resultaat is de langspeler Parallel Life,  welke verschijnt via Glassville Records.

Direct begint Parallel Life  met de naamgever van de schijf. De titeltrack is een meer dan éénentwintig minuten durend epos waarin verschillende hoofdstukken opgesloten zitten. Samen vormen zij het geheel. Dat geheel laat de breedte van de progrock van Hasse Fröberg & Musical Companion goed horen. Van indrukwekkende instrumentale stukken, waarbij het slotdeel ‘Choice Moment’ een magistraal eindschot vormt, tot mooie door vocalen geleide stukken. Dan neemt het geheel bijna een vertellend karakter aan. Dat komt bijvoorbeeld later op de schijf ook sterk terug in ‘All Those Faces’.

‘Parallel Life’ mag dan wel ruimschoots de langste track op deze schijf zijn, het is zeker niet de enigste track die lang van aard is. Natuurlijk hoort dat ook bij het genre. ‘Never Alone’ en ‘Rain’ passeren de grens van de acht minuten makkelijk, terwijl ‘Time Waits’ ook de barrière van de tien minuten ruim achter zich laat. ‘Time Waits’ laat ook goed horen dat de elektrische gitaar in de progrock een instrument is dat altijd in de spotlight hoort te staan. De solo’s zijn heerlijk. Maar dat geldt echter voor de hele schijf.

Het is duidelijk dat de heren weten hoe de progrock gespeeld moet worden om de luisteraar goed te boeien. Ondanks dat sommige tracks erg lang van aard zijn, weet Hasse Fröberg & Musical Companion op Parallel Life de luisteraar goed vast te houden. Progrock van de hoogste plank.