He Is Legend – White Bat

Volgens sommige muziekliefhebbers is het een van die bands die structureel te weinig waardering krijgt: He Is Legend. Deze Amerikaanse rockers timmeren al lang aan de weg. Op wat wisselingen achter de drumkit na is de line-up ook stabiel te noemen. Inmiddels is die groep alweer toe aan zijn zesde langspeler. Via Spinefarm Records komt het viertal met White Bat.

Muzikaal moet He Is Legend worden geplaatst in een rijtje waar ook Every Time I Die en Norma Jean zich begeven. De muziek is dan ook niet direct in een specifiek genre te plaatsen. Opener ‘White Bat’ is nog een lekkere rocktrack met hier en daar wat invloeden van de metal, terwijl het daarop volgende ‘Burn All Your Rock Records’ juist een nummer is dat de aansluiting bij de progressieve metal zoekt. Het eind zal dan ook in de smaak vallen bij liefhebbers van de zogenoemde djent. De tegendraadse ritmes vragen veel van de luisteraar, evenals de snel wisselende riffs, maar vallen bij een tweede luisterbeurt toch op zijn plaats. ‘When The Woods Were Young’ is dan ook de brug tussen de twee eerder genoemde tracks. Daar rockt de band op een basis van progressieve metal.

Op White Bat zijn elf nummers te vinden. Naast het beeld dat hiervoor geschetst wordt, laat He Is Legend ook horen dat ze op een lager tempo kunnen rocken waarbij de gitaar zelfs lijkt te flirten met de blues. ‘Talking Stalker’ laat dat in het begin horen. Dat is echter alleen de eerste fase van het nummer, want daarna volgt een aanstekelijk heavy nummer waarbij de bas goed ronkt, maar waar het refrein ook meezingbaar is. Deze emotionele kant van He Is Legend zal ook een diverser publiek aanspreken. ‘Resister, Resist Her’ is in dat kader ook een goed voorbeeld van de veelzijdigheid van He Is Legend.

Gemakkelijk is het niet, maar dat is ook van deze tijd. Waarom makkelijk doen als het makkelijk kan. He Is Legend is zo’n band die niet kiest voor standaard liedjes. Het voordeel is dat men met White Bat weer een uiterst interessante plaat heeft, maar de keerzijde zal altijd blijven dat niet iedereen het zal begrijpen. Who cares? He Is Legend rockt.