HEISA – Joni

Sommige platen zijn direct in staat om de luisteraar tot op het bot toe geprikkeld te laten luisteren. Die releases hebben daar maar een paar tellen voor nodig om deze luisteraar naar een andere wereld te trekken. De kunst is dan om die aandacht vast te houden en niet gaandeweg de schijf te verliezen. Joni is zo’n plaat die zo’s start maakt.

Joni is afkomstig van de uit het Belgische deel van Limburg afkomstige band HEISA. Dat drietal ziet deze release verschijnen via Mayway Records. Deze schijf telt in het totaal tien tracks waarin duidelijk dat HEISA alles behalve een groep is die standaard liedjes maakt. Die middelvinger naar iedereen die het alleen maar heeft op standaardliedjes van standaardbands doet de ondergetekende altijd goed.

Misschien kan het beste beseft worden wat hier gedaan wordt door de vraag te stellen: hoe zou Tool klinken als die meesterlijke band zich zou richten op de indie rock en hier en daar een injectie van de noise niet zou schuwen? Waarschijnlijk is dan het resultaat ‘Serenity Now’. Dit prikkelt de muziekliefhebber op een uiterst positieve manier. Weet dan ook dat ‘Let Go’ en ‘A March’ al aan het oor gepasseerd zijn en een al even zo plezant, om in de Belgische termen te blijven, het oor hebben verrast.

Wat bij HEISA ook mooi is, is dat men bijvoorbeeld in ‘Break’ het frivole gitaarspel van At The Drive-in weet te combineren met het overdonderende van Tool. Dat doet de band overigens zonder zich te presenteren als een kopie van welke band dan ook. De sound van HEISA is daar te eigen voor, waarvoor ook louter complimenten uitgedeeld kunnen worden. Het vleugje post-rock in de loop van ‘Break’ onderstreept daar. Alsof iemand van wijlen ISIS de studio in komen lopen om nog even wat gitaarnoten weg te leggen.

Buiten de muziek zelf om vindt men in HEISA ook vocalen die echt als meerwaarde gelden. De kunst om die vocalen op vele manieren te laten aanvliegen, lijkt op het vliegverkeer op bijvoorbeeld London Hearthrow of Dubai International Airport: van alle kanten komen er diverse, uiteenlopende vluchten die de vlieghavens op vele verschillende manieren benaderen, maar allen weten ook te passen op de enorme vliegvelden. Voor de Belgen zelf, het geldt natuurlijk ook gewoon voor Zaventem. ‘Keep It’ lijkt zelfs op een bepaald moment nog even Smashing Pumpkins aan te halen.

Er zijn platen waar veel woorden voor nodig zijn om die aan te man te krijgen. Bij Joni van HEISA zijn al deze woorden gewoon overbodig. Iedereen die dit resultaat van dit Belgische trio hoort, zal in een euforische stemming geraken. Dit is muziek, dit is pure extase, dit is fabelachtig geniaal.