Helgi Jonsson – Intelligentle

IJsland geldt als mooie bakermat als het om pure liedjes gaat. Daarbij hoeft echt niet alleen maar aan Björk en Sigur Rós gedacht te worden. Waar zij bij het grote publiek veel bekendheid genieten, zijn er ook artiesten op dat eiland die even zo goed op een mooie wijze aan de weg timmeren. Helgi Jonsson is daar een voorbeeld van. Hij komt via CNTCT met zijn langspeler Intelligentle.

Deze schijf is de opvolger van de EP Vaengjatak. Die korte schijf bracht destijds de meer emotionele kant van deze IJslander in de spotlight. Dat is hem blijkbaar goed bevallen. Helgi Jonsson doet namelijk op Intelligentle sterk denken aan Radiohead’s Thom Yorke’s rustige kant. De hoge vocalen in ‘Run Wild’, waarbij de banjo ook een geniale zet is, geven zelfs het idee aan de luisteraar dat het zomaar familie zou kunnen zijn. Het trippy ‘Lyfte’ heeft ook wat weg van Radioheads ‘Idiotheque’.

Op Intelligentle staan twaalf liedjes. Daarin kan ook de vergelijking met Björk worden gemaakt. Helgi Jonsson durft het aan om helemaal op te gaan in zijn muziek, waarbij zijn hoge vocalen hem al frivool dansend door de vaak niet overdadige noten laat dansen. Daarmee laat hij ook horen dat zijn muziek van de ene kant eenvoudig lijkt, maar aan de andere kant ook uiterst gewaagd is. Ingetogen, emotionele muziek kan ook gewaagd zijn inderdaad. De vocalen hebben de leiding en juist die vocalen schitteren tot en met afsluiter ; ‘Afterthought’. Dan blijkt ook dat taal geen barrière is voor goede muziek. Naast het Engels gebruikt Helgi Jonsson namelijk ook, naar alle waarschijnlijkheid, het IJslands. Dat siert hem ook.

Soms moet je bij het luisteren van een plaat je gewoon achterover laten vallen, op een bed, een grasveld of in de duinen, en je totaal laten meeslepen door de muziek. Ogen dicht en dan komt Intelligentle binnen op een wijze die de luisteraar raakt.