Hell City – Flesh & Bones

Sinds het uitkomen van Victorious in 2014, waarvan Hans K. destijds schreef dat het prima plaat was met onder andere sterke solo’s en een krachtige frontvrouw, heeft Hell City in een achtbaan gezeten, figuurlijk. Van optredens op onder andere toonaangevende festivals tot aan het verlies van bassist Michael Konovaloff kwam op het pad van deze Belgen. Inmiddels is de draad weer opgepakt en verscheen onlangs via Painted Bass Records Flesh & Bones, de derde langspeler van Hell City.

Om aan te haken bij de eerder genoemde sterke punten van Hell City, heeft de groep op Flesh & Bones op dat gebied geen verlies geleden. Michelle Nivelle laat nog steeds horen dat haar krachtige vocalen op een doortastende wijze de luisteraar raakt. ‘Me, My Enemy’ laat dat goed horen. In diezelfde song wordt ook onderstreept dat de solo nog steeds een belangrijke troef in de muziek van Hell City is. Dat het ook gewoon pakkende melodieuze partijen kunnen zijn waarmee Hell City de luisteraar inpakt, blijkt in ‘Embrace The Chaos’.

Waar de vorige release nog was geproduceerd door Mikey Doling, bekend als ex-Soulfly en Channel Zero-gitarist, is ditmaal de samenwerking aangegaan met Dan Swanö. Hij heeft de plaat gemixt en gemasterd. Dat hij dat goed kan, blijkt duidelijk op Flesh & Bones. Eigenlijk is dat niks nieuws, want die man heeft al zo vaak magische dingen gedaan voor metalbands. ‘Bogus POTUS’, waarin nog een mooie gastrol voor een Amerikaanse president die iets met muren heeft, is weggelegd, geeft mooi weer dat Hell City er wel bij vaart dat de productie staat als een huis. Op deze manier kan de groep op een zeer mooie wijze floreren, zelfs als het iets rustiger aandoet in ‘Supernatural’ en afsluiter ‘Flesh & Bones’.

Dat Hell City een uitstekende band was, was al bekend. Het bijzondere aan Flesh & Bones is dat Hell City duidelijk terug is om zich aan het front van de Belgische metal te tonen. Ongetwijfeld zal Michael Konovaloff trots vanaf de plaats waar hij nu is toekijken op zijn bandmaatjes. Flesh & Bones is een aanstekelijke metalplaat met een daverende sound. Wat wil men nog meer?